Hoppa till innehåll

Efter övergreppen mot medvetslös – se reklamkampanjen som lyfter frågan om sexuellt samtycke

Lisa Arnell

Reklamkampanjen KnowNo går just nu i USA. Den vill lyfta frågan kring sexuellt samtycke: Om man inte kan säga ja kan man heller inte säga nej. 

Kampanjen har dragits igång efter den stora debatten kring våldtäkter och sexuella övergrepp som rasade i USA förra året. Den föranleddes av att studenten och elitsimmaren Brock Turner förgripit sig på en medvetslös kvinna och dömts till sex månaders fängelsestraff. Förra veckan släpptes Turner ur fängelset, efter att endast ha avtjänat halva strafftiden – och debatten blossade upp igen.

I filmen ligger ett antal personer, utslagna/medvetslösa/fulla, på en utställd säng på gatan, med skylten ”If I can´t say no, I can´t say yes”. Ordet consent (samtycke) förklaras enligt ordboken och meddelandet är tydligt: Om en kvinna sover, är medvetslös, kraftigt påverkad eller utslagen kan hon inte säga något. Inte nej – men heller inte ja.

Det finns ingen gråzon när det gäller sexuellt samtycke konstaterar reklamfilmen i slutet. Om en person, oftast en kvinna, inte visar ett tydligt ”ja” så är det nej. Och då är det en våldtäkt. Det låter självklart, men är ju tyvärr inte det. Det visar inte minst alla de övergrepp och våldtäkter som sker – och alla de förklaringar och undanflykter (inte sällan från män) som framförs.

Kampanjen KnowNo vill lära unga vad samtycke innebär och starta diskussioner i ämnet. Bakom idén och utförandet står Snake Roth och Stephanie Franke som arbetar på Marc USA.

Se filmen här.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.