Skip to content

9 elbilar som faktiskt utmanar Elon Musks Tesla

Jonathan Balsvik

Teslas framfart har pressat bilbjässarna att ställa om till eldrift. Nu är marknaden på väg att accelerera. 

På femton år har elbilen gått från utfryst och löjlig – en som det snackades bakom ryggen på – till att vara coolast i klassen. Tidigare talades det om en räckvidd på i bästa fall tio mil och få tog eldrift på allvar. Men en som såg potentialen var superentreprenören Elon Musk, som tack vare Tesla förvandlat elbilen till en åtråvärd statussymbol.

Med draghjälp av laddhybrider börjar elbilar i dag bli ett bra alternativ. I Sverige köper vi allt fler supermiljöbilar, bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer (det vill säga elbilar och laddhybrider). Under årets första åtta månader ökade försäljningen med 42 (!) procent. Andelen av den totala försäljningen är dock fortfarande relativt låg, men har ökat till 4,4 procent.

Tesla Model 3

Elon och gänget på Tesla har spenderat ett par år med att bygga premiumbilar i form av Model X och S (sidnotis: notera vad de tre modelltermerna bildar för ord). De tar nu sikte på den breda massan med en ”folkelbil” med 35 mils räckvidd och alla tekniska förberedelser för helt autonom körning. Förbokningarna är många, över 500 000 mer specifikt, och förväntad svensk leverans är sista halvåret 2018. Men produktionen är igång och de första amerikanska exemplaren har levererats.

Rejäl räckvidd, lätta karosser och snabba laddningar. Här har du nio starka elalternativ till Teslan

1. Audi e-tron Quattro

Den omtalade el-suven från Audi ska börja levereras någon gång under 2018, och trots att inga bilder på den faktiska bilen finns än har förhandsbokningen öppnat i elbilarnas paradis Norge. Där har man avslöjat att bilen får hela 435 hästkrafter, storleksmässigt hamnar mellan Q5 och Q7,
och att ett 95 kWh-batteri-paket ger 50 mils räckvidd.
Designen ska vara väldigt snarlik konceptet på bild.

2. Jaguar I-Pace

Många av Tesla-alternativen utmanar främst Model 3, men Jaguar har en crossover på gång som slår i betydligt högre viktklass. Medan Model X är en större bil med plats för fler passagerare, skryter I-Pace med 350 kilo lägre vikt och en förväntad prislapp några hundratusen kronor lägre. Jaguar arbetar på att omvandla konceptet till serieproduktion i vår, men designen sägs stämma till 95 procent. Vad sägs om dubbla elmotorer, 400 hästkrafter och 40 mils räckvidd?

3. Nissan Leaf

Världens mest sålda elbil med fler än 280 000 exemplar har hängt med sedan 2010. År 2018 axlar generation två manteln. Med ett designlyft, semiautonoma funktioner och ett större batteripack som ger över
35 mils räckvidd, ska Leaf nu vara redo att ta sig an Model 3. Till det autonoma hör att Leaf kan parkera
själv samt ett typiskt motor-vägssystem, men även e-pedal, som låter dig köra Leaf med bara gaspedalen.

4. Volkswagen e-Golf

Den eldrivna versionen av evigt populära e-Golf har en design i linje med sitt fossildrivna syskon. Men under skalet finns ett för 2017 större batteripaket, som förlängt räckvidden med hela
50 procent till över 20 mil. Med en snabbladdare nås 80 procent på 30 minuter. Den har utöver de typiska säkerhetssystem även ett som stannar bilen om föraren exempelvis får en hjärtattack.

5. BMW i3

BMW:s svar på elfrågan introducerades redan 2014, men får i år ett diskret ansiktslyft. i3 är ett av få Tesla-alternativ som byggts från grunden för att vara just en elbil, och för att den ska vara så lätt som möjligt är kolfiberförstärkt plast ett nyckelmaterial. Ny är den sportiga versionen i3s som ökar toppeffekten till 184 hästkrafter, har lägre markfrigång och större, bredare fälgar. Räckvidd för båda bilarna ligger på över 20 mil.

6. Opel Ampera-e

Äntligen är det europeiska syskonet till Chevrolet Bolt på väg att nå Sverige! Ampera-e imponerar med sin långa räckvidd – trots kompakt format. 60 kWh-batteriet ger en räckvidd på strax under 40 mil – ett överlägset resultat. Kombinationen låg prislapp, lång räckvidd och en förvånansvärt rapp motor på 204 hästkrafter har bidragit till en stark hajp kring Ampera-e.

7. Hyundai Kona EV

KONA är Hyundais kompakta suv-utmanare och utmärker sig med en mer avslappnad tillika djärv design och alla de digitala nymodigheter man kan förvänta sig. Än så länge finns bara fossil-drivna KONA på marknaden, men till 2018 kommer en elversion med en räckvidd på strax under 40 mil. Om Hyundai plockar över drivlinan från IONIQ tittar vi på en prisvärd potentiell storsäljare.

8. Renault Zoe

ZOE är en charmig liten stadsbil som fram till lanseringen av Opel Ampera-e har skrutit med längst räckvidd (runt 30 mil) i klassen. Den franska bilen har utmärkande låg vikt och valmöjligheten att hyra eller köpa bilens batteri. Väljer du att hyra sparar du 80 000 kronor, men får betala en månadsavgift i stället.

9. Hyundai IONIQ

Ett relativt nytt alternativ som redan hunnit prisas runt om i Europa och som toppat listan över de mest effektiva bilarna, oavsett bränsle, hos amerikanska miljöskyddsverket. IONIQ har en elegant och låg silhuett med en typisk elbilsgrill (det vill säga ingen alls). Med ett batteripaket på 28 kWh fås en räckvidd kring 20 mil.

Fotnot: Svenskt pris är 
inte klart för många av 
bilarna, men de flesta återfinns inom spannet 
300 000–350 000 kronor. De största undantagen är Jaguar I-Pace (runt en kvarts miljon), Model 3 och Audi e-tron (båda strax under en 
halv miljon). Den europeiska körcykeln NEDC är ökänd för att ge orimliga räckvidds-siffror för elbilar. De miltal vi redovisar är från mer realistiska alternativ eller vedertagna uppskattningar baserade på NEDC.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.