Hoppa till innehåll

Se första bilderna på Lamborghinis första elbil Lanzador

Lamborghini elbil.
Magnus Fröderberg

Ryktena stämde, Lamborghinis första elbil blir en suvig GT-bil med fyra säten och upp till 1 750 hästkrafter.

Lamborghini Lanzador är dock, än så länge, bara en konceptbil. Lanzador kommer inte att börja levereras förrän 2028. Till dess är det många saker att lösa, till exempel hur bilen ska låta under full acceleration.

– Vi studerar vad vi kan göra. Det finns tre sätt: att inte göra någonting – bara låta det vara tyst, men min känsla är att det inte blir så. Då är alternativen ett falskt ljud eller en förstärkning av det lilla elljudet som finns, säger Lamborghinis vd Stephan Winkelmann till Autocar.

Men, varför visa bilen redan nu – fem år före produktion?

– När man går in i ett nytt segment vill man inte äventyra det man redan har genom att kannibalisera på sortimentet. Konceptet förbereder marknaden på vad som ska komma i framtiden.

En annan anledning som Winkelmann anger är att det blir enklare att prata om bilen och undersöka vad marknaden tycker när man offentliggör en konceptbil.

Lamborghini måste också vänta in VAG:s tyska ingenjörer i Wolfsburg, på utvecklingen av en ny elektrisk plattform som passar bättre än dagens MEB-plattformen. Lamborghini Lanzador kommer att bygga på den nya SSP-plattformen som ska ha premiär 2026 och klara upp till 1 750 hästkrafter.

GT-utformningen säger att Lamborghini tänker sig Lanzador lämpa sig mer för längre resor än hård bankörning. Men hur blir det med räckvidden?

– Det är lite för tidigt nu att bestämt säga en siffra, men runt 500 kilometer är ungefär vad vi behöver ha när vi kommer till 2028, säger Winkelmann och tillägger att det är ännu viktigare med en dynamisk körupplevelse som märkbart skiljer sig från konkurrenterna.

– Jag har kört många elbilar, den ena efter den andra, och har upptäckt att det finns stora skillnader mellan varumärkena, till exempel när det gäller att återvinna bromsenergi. Då blir inbromsningen väldigt olika. Det skiljer också och hur du kan använda växlingspaddlarna. Jag är förhoppningsfull om att vi kan förvandla en elbil till något verkligt känslomässigt.

Stephan Winkelmann menar också att det går att göra mycket med mjukvaran för att ge en bil en individuell dynamisk karaktär.

– Det är många saker som kommer att ge de elektriska bilarna bättre vägegenskaper än dagens supersportbilar.

Winkelmann säger att målet är att sälja omkring 3 000 Lanzador per år och tänker sig ett pris på drygt 4 miljoner kronor.

Artikeln publicerades först på Cafés syskonsajt Mestmotor.se.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.