90-talsklassikern inlines är hett igen – och är riktigt bra helkroppsträning

Tröttnat på trista gympass och löprundor? Café guidar till höstens mest actionfyllda leverantörer av mjölksyra: hinderbana, vattensporten 
SUP och 90-talsklassikern inlines.

Joakim Almén | Foto: IBL  |  Publicerad 2018-08-29 11:09  |  Lästid: 3 minuter

Vi minns mitten av 90-talet när alla, precis alla, skulle alla åka inlines. Nike gick så långt att de förutspådde att sporten skulle vara världens största 2005. Det kan skjutas ner kvickt: så blev det inte. Men potentialen i inlines har alltid känts kraftig – frihetskänslan och enkelheten och är två säljande argument. Inlines har också alltid varit kul. Och nu är inlines på gång igen.

Längdskidor, skidorientering, rullskidor, långfärdsskridskor – och nu inlines. Multimannen Johan Håmås har hållit på med de flesta konditionsidrotter på elitnivå. Sedan några år tillbaka är det främst inlines som får konditionsfenomenet tränings- och tävlingskärlek.

Multimannen Johan Håmås har hållit på med de flesta konditionsidrotter på elitnivå. Sedann några år tillbaka är det främst inlines som får konditionsfenomenet tränings- och tävlingskärlek.

Inlinesmannen Johan Håmås. Foto via Speedskaters.se.

Det känns som att inlines är på väg att få en revival. Bara känsla, eller finns det belägg?

– Ja, det är möjligt, jag har fått en känsla av att det börjar säljas och efterfrågas lite mer inlines nu än vad det gjordes för några år sedan. Sen vet jag att det anordnas mycket gemensam åkning i Malmö, så där är det definitivt på väg att växa.

Varför är inlines den ultimata träningsformen?

– Det är kul, enkelt och oftast smidigt att utöva. Samt att det ger en väldigt bra konditionsträning.

Konditionen ja, men vilka muskelgrupper får jobba mest?

– Det är väldigt bra för mage, core – och benen så klart. Kör man med stavar jobbar man i princip med hela kroppen.

Guida oss i materialdjungeln: vilken typ av inlines ska nybörjaren med ambitioner välja?

– Det viktiga är att prova ut inlines som sitter skönt så det inte klämmer och trycker för mycket. Vill man kunna åka fortare så småningom är det bra att välja större hjul på sina inlines – minst 100 millimeter i diameter. Nu har det kommit väldigt stora hjul, 3 x 125 millimeter som går väldigt fort när man kör rakt fram och har kommit upp i fart. De är dock lite svårare att manövrera och svänga med, och inget jag skulle rekommendera en nybörjare.

Vad kör du?

– Jag har kört mest på fyra hjul som är 100 millimeter och senare även 110 millimeter. I början körde jag på fem hjul som var 80 millimeter i diameter. Det finns olika hårdheter på hjul som kan vara bra att känna till. Om man vet att asfalten man skall åka på är lite grövre kan man välja ett hjul som är mjukare och får på så sätt mindre vibrationer när man kör. Ett lite hårdare hjul är bättre på fin asfalt och rullar lite lättare när det är fin asfalt än ett hjul som är mjukare. Hårdheten på hjulen brukar sträcka sig mellan 78A -> 85A. Där 78A är ganska mjukt och 85A är ganska hårt hjul.

Snacket om kullager, finns det inte längre?!

– För 15-20 år sen var det stort, men nu tycker inte jag att det snackas så mycket om vilka kullager man har. De flesta kullager som sitter på inlines som säljs i dag rullar bra. De innehåller oftast fett vilket är bra eftersom de inte behöver lika mycket smörjning. Hjulen har större påverkan på hur det rullar och hur åkningen upplevs än vad kullagren har.

Hur ser din perfekta inlinestur ut?

– Den går på efter en sträckning efter en liten landsväg, med lite trafik. Eller längs en fin cykelväg utmed Vättern i Jönköping. Jag gillar att åka längre sträckor med variation efter sträckan jag åker på. Visst är det kul att köra på en fin rundbana, men det är inte riktigt samma upplevelse som att åka på en fin cykelväg som slingrar sig utmed en sjö eller en fin skog.

Jag – nybörjaren med ambitioner – har snörat på mig mina inlines, what’s next?

– Börja på plant underlag, kanske en hyfsat bilfri, stor parkering eller en cykelväg som inte har för mycket backar. Det är ganska viktigt att man vet hur man bromsar så det är bra att öva på i början. Sedan är det även bra att tänka på att man är mjuk och flexibel i benen så man inte står med helt raka ben. Man får då en bättre balans eftersom tyngdpunkten kommer längre ner.  Jag skulle rekommendera att man går med i en klubb som anordnar teknikträningar.

 

Två måstesträckor på inlines i Sverige

Karlstad

– I Karlstad finns det en väldigt fin sträckning som går på en gammal banvall. Sträckningen, som går genom vackra omgivningar, går bland annat mellan Karlstad och Deje och är i princip helt platt.

Ulricehamn

– En riktigt fin sträcka som går med banvall utmed sjön Åsunden. Storslagen natur med lummiga bokskogar och utsikt över Åsunden.

 

Tre klubbar att gå med i

Stockholm, Speedskaters

En bra klubb som har träningar för nybörjare och ungdomar, och erbjuder också träning för de som vill åka fort och utveckla sin inlines-teknik.

Varberg, Varbergs RSK

Förutom att Varberg är en mycket fin plats för inlines har de också en aktiv klubb, Varbergs RSK.

Malmö, Malmö City Skaters

I Malmö finns det en organiserad inlineskultur.

 

Hit går inlinesresan

Tyskland, Flaeming

Några mil söder om Berlin finns området Flaeming: tiotals mil av fina cykel- och imlinesvägar – helt fritt ifrån trafik. Sträckan går i ett ögonifallande landskap med böljande rapsfält och fina skogar.

 

Mer höstträning från Café!

Därför är hinderbana den ultimata träningsformen

Uppblåsbar eller hård bräda? SUP-proffset guidar rätt i bräddjungeln

[newsletter]

[socializer-facebooklikeshare]

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-08-29 11:41