Hoppa till innehåll

Åbro hyllar svengelskan med nya ölen The Bear

Ölen The Bear från Åbro.
Joakim Almén

Åbro bryggeri fortsätter att leka med det svengelska språket efter succén med Ey’Bro.

2020 introducerade Åbro den billiga bärsen Ey’Bro på marknaden. Ölen, vars namn grundar sig på ett gammalt viralt klipp när Eminem säger namnet Åbro, blev snabbt en försäljningsraket och är idag en av Sveriges mest sålda öl på Systembolaget.

Nu fortsätter Åbro bryggeri på det svengelska temat när man släpper ölen The Bear – en lättdrucken medelfyllig ljus lager med mild beska och en alkoholprocent på 5,0.

Namnet har ingenting att göra med seriesuccén The Bear, snarare är det en hyllning till svengelskan som, förutom av oss vanliga dödliga, populariserats på den internationella scenen av Erik Hamrén (”Let them win the whole shit”), Carl-Henric Svanberg (”We care about the small people”) och otaliga Volvo-chefer genom åren.

”The Bear är inte bara ett gott öl, utan också en lekfull hyllning till hur vi svenskar omfamnar och skapar en egen och ibland knasig version av det engelska språket. Vi tror och hoppas att den humoristiska kopplingen till svengelskan gör inte bara ölet till en dryck, utan också till en källa för skratt och gemenskap”, säger Camilla Wideén, Varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

Det humoristiska budskapet synliggörs även med burkens design som bygger på konceptet ”A Swinglish Layer From Small Land”.

Åbros nya kortburksöl The Bear kostar 9,90 kronor per styck.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.