Hoppa till innehåll

Absolut sänker alkoholhalten och ger klassisk flaska ny design

Samtliga absoluts smaksatta vodkor uppradade

Absolut rör om i grytan och skickar ut en ny smak, uppdateringar av gamla smaker och ett nytt grepp på den klassiska designen.

Krasst skulle man kunna säga att Sveriges största livsmedelsexport, Absolut Vodka, består av en tredjedel vodka och två tredjedelar design. Därav är Absoluts klassiska design en pärla som måste vårdas med silkesvantar.

Men allt mår ibland bra av att uppdateras och Absolut började denna resa i höstas då designen på den naturella vodkan fick sin största uppdatering på 40 år. Nu har turen kommit till de smaksatta varianterna att få sig en uppdatering och resultatet är såväl ny desing på flaskorna som en uppdatering av smakerna.

En förklaring bakom Absolut Vodkas framgångar internationellt är deras smaksatta varianter. Absolut var de första som exporterade ofärgad smaksatt vodka till USA och smakerna Absolut Peppar och Absolut Citron vidgade gränserna för vad en moderna vodka kan vara.

Sedan Absolut Peppar introducerades 1986 har Absolut fortsatt utveckla kategorin smaksatt vodka och nu tas ett nytt steg med lanseringen av årets smak, uppdaterad design och förfinade smaker.

Till att börja med uppdateras smakprofilen i Mandrin, Vanilla, Mango, Citron, Peach, Raspberri, Pears och Peppar genom att ombalansera alkoholhalten. Citrussmakerna får en något högre alkoholhalt (40%) för att tydligare lyfta fram toppnoterna medan de söta och kryddstarka smakerna får en lägre alkoholhalt (38%).

Årets nya smak är Absolut Passionfruit som beskrivs som ”ett nytt och fräscht tillskott i sortimentet”. I årets nyhet syns även den nya designfilosofin tydligt i dess väldigt ”passionsfruktiga” färg, den nya designen ska nämligen på ett tydligare sätt harmonisera med smakerna.

”Syftet med den nya designen av smaksatt vodka är att utmärka sig som en helhet men samtidigt ge varje smak sin egen tydliga karaktär. Färgkombinationerna representerar den faktiska frukten och tillsammans med det konstnärliga penseldraget på flaskans baksida, har vi skapat den perfekta fonden för att ge liv åt våra smaker”, säger Elin Furelid, Head of Product Portfolio and Innovation på Absolut om den nya designen.

I ett pressmeddelande skriver Absolut att det nya färgschemat i kombination med penseldragen på baksidan ska göra det lättare att särskilja smakerna och hitta rätt i utbudet, så att man som konsument får rätt sprit till rätt drink. De nya flaskorna skeppas ut redan nu men den nya smaken, Passionfruit, släpps först senare i år.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.