Är det myt eller sanning att supa sig själv snyggare? Det här säger forskningen

Ö skålas i tv-serien How I Met Your Mother.

Jodå, med så kallade ”ölglasögon” på blir dina sinnen betydligt mer öppna för vem du finner attraktiv.

Lukas Nordén  |  Publicerad 2020-02-19 10:49  |  Lästid: < 1 minut

Har du morgonen efter en utekväll vaknat upp bredvid någon som du i (någorlunda) nyktert tillstånd inte funnit det minsta attraktiv? Du är inte ensam.

I så fall kan det vara så att du har spenderat föregående kväll med dina så kallade ”ölglasögon” på. ”Beer goggles” är ett begrepp som beskriver hur ens fysiska preferenser förändras när man dricker alkohol. Trots att många kan relatera till fenomenet finns det också de som påstår att det inte finns någon sanning i det hela och att det enbart är en myt – vilket forskningen (nåja) nu motbevisar.

Ölglas som skålas.

2003 utförde brittiska forskare en studie för att ta reda på om dessa ”ölglasögon” existerar eller om det bara är en myt. De bjöd in 80 collegestudenter till en bar eller restaurang, visade bilder på människor och lät dem ranka hur attraktiva människorna på bilderna var. Resultatet visade, som många redan trodde, att de som var påverkade av alkohol var mindre kräsna i sitt betygssättande.

En annan, men liknande studie från Edge Hill University i Storbritannien kom också fram till samma slutsats, att alkohol faktiskt påverkar ens attraktionsrelaterade referensramar. Medan nyktra människor hade en snävare syn på vad som ansågs attraktivt, så uppskattade påverkade personer nästan alla ansikten som de fick syn på. Även de som inte druckit mycket gav mycket uppmärksamhet åt de ansikten som klassades som mindre attraktiva, vilket antyder att det inte krävs mycket alkohol för att ”ölglasögonen” ska aktiveras.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-02-19 10:49