Ikea gör kampanj för plastkassen Frakta – efter Balenciagas plagiat

Här är Ikeas humoristiska svar på Balenciagas kopiering av den välkända blå plastkassen.

Johanna Lejon | Foto: Ikea  |  Publicerad 2017-04-26 10:13  |  Lästid: < 1 minut

Det var i förra veckan som nyheten kom om att Balenciaga kopierat, eller åtminstone inspirerats, av Ikeas klassiska blå kasse Frakta. Det var bara en liten (fast stor) skillnad mellan de två blå påsarna. Priset! Ikeas Frakta går loss på tio spänn medan Balenciagas modell kostar över 20 000 kronor.

Ikea var snabba med att plocka upp mediehajpen kring Balenciagas kasse. Man har tidigare skämtat på Instagram och kommenterat det hela på följande sätt:

– Vi är väldigt smickrade över att Balenciagas påsväska påminner om Ikeas ikoniska hållbara påse för fem kronor. Inget slår mångsidigheten i en stor blå väska!

Nu tar man dock det hela ett steg vidare. Möbelvaruhuset har, med hjälp av reklambyrån Acne, satt ihop en guide, som förklarar hur man ska bete sig för att kunna skilja originalet från kopian.

– Vi ville svara med charm och också så klart ge en poäng om hur bra produkt Ikea Frakta är, på ett underhållande sätt, berättar Johan Holmgren, kreativ chef på Acne för Dagens Media.

Roligt av Ikea!

Få mer av Café i ditt flöde – klicka på ”Gilla” nedan!

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/tidningencafe” layout=”standard” action=”like” showfaces=”true” share=”false” width=”320″]

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2017-04-26 10:21