Hoppa till innehåll

Svenska McDonald’s trollar lyxmodemärket Balenciaga

Bild på McDonalds pommes frites-skor och en röd Balenciaga-sko.
Joakim Almén

Piggt, McDonald’s!

Grattis svenska PR- och sociala medier-byråer, här är ytterligare ett bevis på att ni är i påhittig framkant vad gäller att driva med stora modehus och populärkulturella fenomen.

Genom åren har Ikea gjort sig kända för att vara pigga på att plocka upp snackisar i världen – och göra innehåll av det. Framförallt har det svenska möbelvaruhuset gjort sig kända för att göra olika, som det heter, marknadsaktiviteter kring sin numer ikoniska blåa påse.

Den blåa Ikea-påsen, ja. För drygt två år sen började det spanska lyxmodehuset Balenciaga sälja en, mer eller mindre, replika av Ikea-påsen – för 20 000 kronor.

Varumärkesintrång? Jo tack.

Om man är positivt inställd till ordet karma och dess betydelse så går det med fördel att argumentera för att det är rimligt att Balenciaga får ett tjuvnyp tillbaka, så här två år senare.

Det är svenska McDonalds som trollar Balenciaga och deras röda läderdojor (som i ärlighetens namn mest ser ut att ha burits av en spexig hobbit under inspelningarna av Peter Jacksons Sagan om ringen-filmer).

https://www.instagram.com/p/Bti0i9WHm88/?utm_source=ig_embed

Svenska McDonald’s har plockat upp ett skämt som snurrade runt på internet i slutet av augusti förra året, där de röda Balenciaga-skorna jämförs med hamburgarkedjans lika röda pommes frites-kartonger.

De röda pommes frites-kartongerna kommer i tre storlekar: liten, mellan och stor och kostar från 15-20 kronor. Balenciagas röda läderskor går loss på drygt 4 200 kronor. Valet är ditt!

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.