Bäst i modevärlden! 15 vinnarna av Cafés Stora Modepris 2017

För femtonde året i rad är det dags att hylla Sveriges bästa designer och årets vassaste varumärken inom manlig stil.

Caféredaktionen  |  Publicerad 2017-11-10 07:48  |  Lästid: 4 minuter

TV: Se firandet här

TV: Se intervjun med Frida Bard här

Hela listan på vinnarna av Cafés Stora modepris här!

Årets skjortmärke: Schnayderman’s

I en tid då skjortjackan (eller overshirt) blivit ett nytt basplagg i svenska mäns garderober har Schnayderman’s tagit en viktig position. Varumärket gör nämligen de bästa modellerna på marknaden just nu i kategorin ”casually formal”. Perfekt passform, hög kvalitet och ett näst intill obegränsat användningsområde.

Årets grooming: Verso Skincare

Svensktillverkat, stilrent och – effektivt. Verso Skincare, som är baserat på det patenterade Retinol 8-komplexet, är en hudvårdsserie som förpackas snyggt och ger synligt resultat. Trots den avancerade teknologin är det enkelt att förstå hur de olika produkterna fungerar. Ingenting fick vårt utseende att se mer hälsosamt ut 2017.

Årets klockmärke: Nomos

År efter år visar detta märke från lilla Glashütte norr om Dresden att det inte är omöjligt att kombinera högt designanspråk och innovation med överkomliga prislappar. Designmässigt tar Nomos avstamp i en tidlös Bauhaus-anda, och med 2017 års ”at work”-serie har de skapat ytterligare designkvaliteter genom urtavlor vars finish kallas för silver cut – en unik struktur med horisontell borstning som åstadkoms genom en komplicerad niostegs-process.

Årets sportmärke: A–Z

Enkelhet, funktionalitet och hög kvalitet var Zlatan Ibrahimovićs ledord när han lanserade A–Z förra året. Succén lät förstås inte vänta på sig. Nästan oavsett vilken sport du utövar har den här kollektionen ett plagg för dig, från de tekniska underkläderna till vattenavstötande och vindtäta huvjackor. Vi gillar även den i sportsammanhang ovanligt nedtonade och stiliga färgsättningen.

Årets butik: Care of Carl

Ralph Lauren Purple Label. Aspesi. Boglioli. Care of Carl, en pionjär inom modenäthandel, har blivit det självklara valet för välklädda och medvetna skandinaviska män. Butiken är tillgänglig, lättöverskådlig och snyggt presenterad med redaktionellt material i form guider och stiltips. Att shoppa 2017 måste vara en upplevelse, Care of Carl är den digitala varianten av ett inspirerande butiksbesök.

Årets internationella designer: Raf Simons för Calvin Klein

Med den första kollektionen för Calvin Klein befäster belgaren Raf Simons sin ställning som världens viktigaste herrmodedesigner. 205W39NYC – som catwalklinjen nu heter – innehåller en uppdaterad mix av amerikanska ikonprodukter. Cowboyboots, denim, westernskjortor blandas med kostymer och bikerjackor. Magin kring mytomspunna Calvin Klein har aldrig varit större.

Årets jeansmärke: Adnym Atelier

Att förfina och förnya traditionella 5-ficksjeans är ofta lättare sagt än gjort. Nya varumärket Adnym Atelier presenterar en unisex-kollektion där både silhuetter och materialval känns framåtsträvande och modernt. Jeansmodellerna kompletteras dessutom med perfekta överdelar i form av sweatshirts och skjortjackor.

Årets doft: Aesop Hwyl

Äntligen har Aesop utökat sortimentet med en ny unisexdoft, med vass träighet och rökiga toner. Komplexa doftnoter – cypress, timjan, frankinsence, vetiver och mossa – för tankarna till djup granskog och sena kvällar framför brasan. Hywl är kraftfull i ordets rätta bemärkelse, den har karaktär och mycket attityd. Som årets bästa doft ska ha.

Årets sneakermärke: Vans

Det amerikanska varumärkets skejt- och surfarv står i kontrast till konkurrenternas satsning på lättare, snabbare och mer tekniska sportskor. Vans är retro och 2017 var det Our Legacy som fick äran att återskapa skorna som de kändes och såg ut i början på 90-talet med en tjockare sula och en smalare läst. Resultatet blev ett av årets mest omtalade samarbeten.

Årets kostymmärke: Acne Studios

Hösten 2017 gjorde kostymen comeback i modesammanhang. Balenciaga, Dries van Noten, Dior Homme och – framför allt – Acne Studios gjorde ”power suits” till en modern look på catwalken i Paris. Acne Studios lät kostymerna svälla upp med neoprene (tänk våtdräkt) för att skapa överdrivna proportioner. Men även det kommersiella kostymprogrammet fick en ansiktslyftning i form av helt nya passformer, material  och look.

Årets accessoarmärke: Our Legacy

Plånböcker, korthållare och små axelväskor är några av de produkter som ingår i Our Legacys första riktiga accessoarkollektion döpt till Objects. Fokus har legat på att skala av detaljer och framhäva hantverket, formen och kvaliteten. Antalet sömmar har minimerats, och flera av plånböckerna och korthållarna är gjorda i ett enda (italienskt) skinnstycke för att skapa en ren och långlivad produkt.

Årets glasögonmärke: Sunpocket

När de hopvikbara glasögonen Sunpocket relanserades för sex år sedan var det med en lekfull retrolook. I höst tar varumärket ett jättekliv och presenterar en kollektion med högteknologiska bågar för sport i allmänhet och löpning i synnerhet. Snygg design och extremt bra funktion.

Årets underkläder: Björn Borg

Funktionella underkläder som dessutom är snygga – med Performance Underwear har Björn Borg övertygat dem som tränar att det finns bättre alternativ än bomullskalsonger. Även det innersta lagret gör skillnad när du svettas.

Läs mer om årets designer, Frida Bard på Hope, här.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-10 14:43