Så har Christoffer Lundman skapat ett helt nytt Tiger of Sweden – på ett år

Hur fick en okänd Luleåson möjlighet att göra 
om allt på ett av Sveriges mest anrika modemärken? 
Café träffar Christoffer Lundman 
på Tiger of Sweden.

Susanna Strömquist | Foto: Johnny Kangasniemi | Styling: Mattias Karlsson  |  Publicerad 2018-08-28 13:04  |  Lästid: 5 minuter

Internationella designstjärnan Christoffer Lundman var laddad till tänderna när han klev in på Tiger of Sweden i Stockholm för drygt ett år sedan för att axla drömrollen som kreativ chef företaget. Till sin förvåning upptäckte han dock att kontoret var så gott som tomt. Det var första veckan i juli – och alla var på semester.

– Jag hade bott utomlands så länge att jag glömt att hela Sverige stänger i juli. Men det passade mig perfekt. Jag kunde fördjupa mig i arkivet i lugn och ro och förbereda mig inför stormen när alla kom tillbaka, säger han.

I samma veva gick han på bio och såg filmen Citizen Schein – och inspirationen för hans första säsong, höstkollektionen 2018, föll på plats.

– Hela epoken känns så inspirerande, den gyllene eran för svensk filmindustri på 60-talet med Harry Scheins framgångsrika filmreform. Filmhuset på Gärdet som han gav arkitekten Peter Celsing i uppdrag att rita. Hans vänskap med Ingmar Bergman, och hans glamourösa fru, skådespelaren Ingrid Thulin. Det är något med den tiden som tilltalar mig och som jag ofta återkommer till i mitt skapande, säger han.

Christoffer Lundman har jobbat för Tom Ford och Burberry – sedan ett år är han kreativ chef på Tiger of Sweden.

Christoffer Lundman är född 1978 och uppväxt i Luleå och utexaminerades 2005 från Central Saint Martins School of Art and Design.
Karriär i korthet: designchef för Acne Studios, Tom Ford och Burberry. Sedan 2017 kreativ chef för Tiger of Sweden.

När vi träffas är hans första år på ett av Sveriges äldsta modevarumärken just till ända, den filminspirerade debutkollektionen är på väg in i butikerna, och researcharbetet han ägnade sig åt de där första sommarveckorna har hunnit bli till ett helt nytt Tiger of Sweden som rullas ut över världen.

– Vi har gått igenom allt, från kollektioner till butiker. Till och med loggan har fått en ny form. Numera har ”of Sweden” samma dignitet som Tiger, och det är så vi alltid varit kända utomlands, säger Christoffer som efter ett tiotal år på den internationella modescenen inte kunde motstå utmaningen att flytta hem till Sverige och rollen som kreativ chef för Tiger of Sweden.

– Det var mycket som kändes lockande. Tiger of Sweden är ett företag med en lång historia, hundrafemton år, det är äldre än Prada! Jag såg stora möjligheter att bygga en intressant historia runt det arvet. Jag såg också ett företag som gjorde bra ifrån sig men som behövde en tydligare förpackning. Dessutom kändes det inspirerande att få arbeta kreativt över alla avdelningar, från herr- och damdesign till butikskoncept och kampanjer, säger han.

Modeller i skarpt skurna kostymer från Tiger of Sweden.

Tiger of Swedens nya, filminspirerade, kollektion är Christoffer Lundmans debut för märket.

Christoffer Lundman halkade in på modebanan mest av en slump.

– Jag var lite av en estet-outsider i Luleå och flyttade till London efter gymnasiet för att plugga till inredningsarkitekt, men så blev det mode istället, säger han.

Efter en kandidatutbildning i herrdesign på modeskolan Central Saint Martins fick han erbjudande om att studera vidare på den prestigefyllda mastersutbildningen.

– Det var tack vare Louise Wilson, en legendarisk lärare på skolan som tyvärr gick bort för något år sedan. Hade det inte varit för henne hade jag nog inte arbetat med mode i dag. Hon lärde mig att förstå kraften i mina egna idéer, att ta dem hela vägen. Hon var ett enormt stöd för mig i början av karriären, säger han.

Under skoltiden arbetade Christoffer extra bland annat på referensbutiken Pineal Eye och hos Richard James på skräddargatan Savile Row. Efter examen blev han designchef för Acne Studios herrkollektion, som visades på catwalken i Paris. Där blev han kvar i sju år innan han handplockades till Tom Ford.

– Det var en otrolig upplevelse. Jag var designansvarig för sportswear, vilket innebar allt som inte var skräddat, från päls till ormskinnsjackor. Lyx ut i fingerspetsarna! Tom Ford var fortfarande baserad i London på den tiden, innan han flyttade till LA, så han var själv på kontoret så gott som dagligen. All var genomstylat, in i minsta detalj. Herrstudion gick helt i grått. Alla hade grå skrivbord, utom cheferna – så jag hade ett av ädelträ. Toalettstolen, och till och med toalettpapperet, var svart. Kylskåpen var fyllda med Perrier och Cola light, och det fanns alltid färska blommor och doftljus.

Tiger of Swedens nya kollektionen är inspirerad svensk filmindustri på 60-talet.

I Tiger of Swedens höstkollektion tittar Christoffer Lundman närgånget på den gyllene eran för svensk filmindustri på 60-talet.

Efter den glamourösa Tom Ford-resan bar det av till Burberry. Där började han som design director på formalwear, men blev snabbt befordrad till ansvarig för runway-kollektionen.

– Det var när Burberry ställde om till att visa i säsong vilket innebar stora utmaningar. Men det fanns också en enorm kraft i företaget. I samband med visningarna iscensatte vi också stora utställningar. En säsong byggde vi om en bokhandel i centrala London till en hel herrgård!

Spektakulära catwalkvisningar är dock inget Christoffer ser framför sig när det gäller Tiger of Sweden.

– Det finns visserligen en tjusning i visningsformatet. Men det är också väldigt mycket arbete för några få minuter, och tiderna har förändrats. Konkurrensen är enormt stor. Jag tror att vi ska berätta Tiger of Swedens historia på andra sätt, som i tidskriften 1903. En publikation som handlar om vår kreativa värld, och inspirationen bakom kollektionerna, snarare än om produkterna, säger han.

Det första numret släpps nu i höst, med svensk film och Filmhuset som tema. Samtidigt är det premiär för den första ombyggda butiken, i Köpenhamn. Den har fått en ljus och varm känsla med inslag av trä och nyskapande ung design som möter bortglömda skandinaviska designklassiker, bland annat en fåtölj av Filmhusets arkitekt Peter Celsing som satts i nyproduktion.

– Vi har en stor internationell marknad, och det känns viktigt för oss att skapa en miljö med skandinavisk framtoning, men av det mer oväntade slaget, säger Christoffer.

Jeansjackor och skräddade kostymer är en del av Tiger of Swedens nya kollektion.

I stället för dyra catwalk-visningar satsar Christoffer Lundman bland annat stort på egna tidskriften 1903.

Efter ett år med full fart framåt, hur skulle du själv definiera det nya Tiger of Sweden?

– Det är självklart något jag har funderat jättemycket på. Vi vet alla vad engelskt skrädderi står för, och italienskt – men vad är svenskt skrädderi? För mig handlar det om ett förhållningssätt och om samhället vi lever i. Vi har mycket att vara stolta över när det gäller hur vi ser på individen här i Sverige. Vi har en jämförelsevis platt samhällsstruktur, med få regler att förhålla oss till. Det är enkelt och avspänt – och det är så jag tänker mig definitionen av svenskt skrädderi.

 Tiger är ett varumärke för affärsmän och affärskvinnor, och det vill jag att det ska fortsätta att vara – utan att det för den skull blir för försiktigt. För mig handlar det inte om att gömma människor i mängden utan om att göra individen starkare. Det känns som en jättespännande utmaning att fundera på hur den nya kostymen kan se ut, eller vad man kan ersätta den med, nu när man inte längre nödvändigtvis behöver ha dräkt eller kostym på jobbet.

FAKTA: Fem minnesvärda år för Tiger of Sweden

1903: Tiger of Sweden grundades 1903 i Uddevalla av skräddarduon Marcus Schwartzman och Hjalmar Nordström. Visionen var att lansera en modern konfektionstillverkad kostym. Från början fanns det två modeller – Lord och Tiger. Den senare blev snart synonym med märket, och ersatte 1923 grundarnas efternamn som företagsnamn.

1993: I början av 1990-talet var Tiger of Sweden i dåvarande form konkursmässigt – men bolaget rekonstruerades 1993 och återföddes i ny, mer trendorienterad tappning. Smala kostymer med hög knäppning blev företagets signum. En extremt lyckad makeover.

Tiger of Sweden visar upp en skarpt skräddad kollektion för några år sedan.

2013/2014: Tiger of Swedens omsättning passerar över en miljard kronor.

2014: Tiger of Sweden visar sin vårkollektion för våren 2015 på London Mens Fashion Week.

Håkan Hellström bär Tiger of Sweden-outfit på sin Ullevi-konsert.

2016: Håkan Hellström designar egna outfits från Tiger of Sweden till sina utsålda Ullevi-spelningar.

Läs också: Martin Hanssons favoritlooks ur Tigers höstkollektion

Dela på Facebook
Tweeta