Café får nytt hem – flyttar till Egmont Publishing

Efter många fina år på Aller Media är det dags för oss på Café att flytta till nytt förlag. Nu är vi glada att kunna meddela att vår nya familj är Egmont Publishing.

Olle Arnell  |  Publicerad 2018-09-27 15:56  |  Lästid: 2 minuter

Café förvärvas av Egmont Publishing.

För dig som läsare innebär det, på kort sikt, ingen större förändring. Vi kommer att fortsätta med vårt dedikerade jobb att göra Café till Sveriges största och bästa manliga livsstilsvarumärke och att vi ska bli ännu bättre. Du som läsare är alltid vår första prioritet och i och med vårt nya hem har vi stark tro på att vi får förutsättningar att bli ännu mer intressanta, relevanta och inspirerande för dig!

– Egmont blir en ”perfect match” för Café. Det är ett förlag som har många titlar till manliga målgrupper. Här finns en hel del fina synergier. Med tidningen King och sajten Manolo.se kommer vi att bygga upp en slags hubb så att vi kan öka vår räckvidd ytterligare och stärka positionen som nummer ett för manlig livsstil, säger Kristofer Steneberg, chefredaktör och ansvarig utgivare på Café.

Café är Sveriges starkaste manliga livsstilsvarumärke.

Café är ett av Sveriges starkaste manliga livsstilsvarumärke.

– Café är ett av landets populäraste varumärken inom manligt mode och livsstil och är en ”perfect match” för oss med tanke på hur starka vi redan är inom segmentet. Genom förvärvet har vi alla förutsättningar att stärka både Cafés och vår egen position ytterligare, i såväl tidningshyllan som i de digitala kanalerna, säger Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont Publishing.

Egmont Publishing har redan två starka varumärken inom modesegmentet – King och Manolo. Tillsammans med magasinet Café och våra digitala kanaler och forum, som till exempel Fördomspodden, har Egmont nu en oslagbar räckvidd och blir den klart största publicisten inom segmentet – tillsammans når King och Café över 130 000 printläsare, 350 000 sajtbesökare per vecka och närmare 40 000 nyhetsbrevprenumeranter.

– Vi bygger nu landets i särklass starkaste redaktionella plattform för manligt mode och livsstil. Med de största varumärkena och all den kompetens och det driv som finns hos medarbetarna finns möjligheter till fantastiska hävstångseffekter, både för varumärkena och för dem som via våra varumärken vill nå män i åldrarna 25-45 år, säger Johan Taubert.

Cafés chefredaktör Kristofer Steneberg.

Cafés chefredaktör Kristofer Steneberg.

Café kommer även fortsättningsvis att ledas av nuvarande chefredaktör Kristofer Steneberg.

– Med Egmont i ryggen blir Café ännu starkare på marknaden. Vi har den tyngsta digitala plattformen för att nå svenska modeintresserade och köpstarka män, säger Kristofer Steneberg.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-09-27 16:01