Café väljer 2021 års bästa tv-serier (hittills)

Tv-serien Snabba Cash, Lupin, The Serpent och It's a Sin

Ett hyllat svenskt Netflix-drama med ”Uncut Gems”-känsla, en tårkanalspåfrestande miniserie om aidsepidemin under 80-talet och Jerka Johanssons mysiga regidebut om ett par som genomgår en IVF-behandling är några av 2021 års så här långt finaste serieögonblick.

Joakim Almén  |  Publicerad 2021-05-24 11:26  |  Lästid: 7 minuter

Hur sammanfattar man tv-serieåret 2021 hittills? Tja, corona har ju knappast gjort att det pangas ut mer kvalitetsunderhållning i serieform – vi väntar exempelvis fortfarande på den tredje säsongen av Succession som enligt pre-pandemiplanering var tänkt att komma sommaren 2020.

Men många serier har varit riktigt bra – kring fyrplus – där HBO:s perfekta krimdrama Mare of Easttown och Amazon Primes påkostade historielektion The Underground Railroad sticker ut som allra starkast.

Här är de 13 serier som gjort störst intryck på Café-redaktionen hittills i år. Serierna är listade utan inbördes ranking.

LÄS OCKSÅ: Café utser 2020 års 26 bästa tv-serier

Mare of Easttown | HBO

Briljanta Kate Winslet spelar polis med ett tungt förflutet i ett bistert litet samhälle utanför Philadelphia där vardagen kantas av missbruk, relationsproblem och där alla känner alla (och där alla har en historia med alla). Winslets karaktär är en lokal hjälte, en före detta basketstjärna på high school-nivå, som får ett mord på hennes detektivdesk när en tonårsmamma mördas. Snart visar sig mordfallet kroka i ett tidigare ouppklarat fall med en försvunnen tonårstjej och ingen går säker från misstankar. En klassisk premiss som gjorts förr – men inte med den här sällsynta fullträffen i svärta, spänning och djup. Kanske är det för att seriens skapare Brad Ingelby själv är uppväxt i en snarlik stad i Pennsylvania. Mare of Easttown är ett perfekt krimdrama och kanske årets allra bästa serie hittills. (Joakim Almén)

Trailer till HBO-serien Mare of Easttown:


Lupin | Netflix

Omar Sy i Lupin, fransk serie

Ett fransk kriminaldrama med starka Sherlock Holmes-vibbar satte i januari tonen för serieåret 2021. Lupin bygger på Maurice Leblancs gamla böcker om gentlemannatjuven Arsène Lupin, men gör en smart adaption till nutid där huvudkaraktären Assane Diop (fenomenalt spelad av En oväntad vänskap-mannen Omar Sy) imiterar den altruistiske charmtjyvens manér och tillvägagångssätt i ett tjusigt porträtterat Paris. Tillskillnad från Benedict Cumberbatchs Sherlock Holmes, som i nån mån opererar på rätt sida moraliska gränsen, är Sys karaktär Diop tillsynes på fel sida av densamma. Första säsongens fem avsnitt klämmer du – tyvärr, eftersom det tallar på femplus-bra – på en kväll. Men misströsta ej, den andra säsongen kommer redan den 4 juni. Och just det, om du kan rekommenderas det starkt att se serien på originalspråk. Franskan är för vacker för att dubbas bort med klumpig engelska. (Joakim Almén)

Trailer till Netflix-serien Lupin:


Formula 1: Drive To Survive, säsong 3 | Netflix

Från att ha varit fullkomligt ointresserad till att aldrig missa ett race. Det är vad Drive to Survive har gjort med mig. Från första scenen i första säsongen har jag fängslats av sporten och säsong tre fortsätter precis på samma sätt. Vi kommer nära ett gäng narcissistiska, ganska osköna, världsstjärnor i deras jakt på segrar och framskjutna placeringar. Vi får också lära oss om sportens baksida med ekonomiska bekymmer för vissa team och protester mot innovationer som ger vissa stall fördelar.

Bäst av allt är kanske de scener då vi följer Haas-teamets storchef Guenther Steiner och hans desperata jakt på att dels tillfredsställa nuvarande ägaren samtidigt som han arbetar för att hitta nya sponsorer. Alla är en ”bunch of fucking wankers” på bruten engelska och allt jag vill är att dricka lite för mycket öl med den tyske stallchefen och få höra ett gäng sanningar.
Ge serien en chans även om du inte har ett motorintresse. För när allt är sagt och gjort är det personligheterna och dramat förarna emellan som håller fast dig, snarare än starka motorer, otroliga omkörningar och våldsamma krascher (vilket du ändå kommer att börja uppskatta av någon märklig anledning). (Jesper Johansson)

Trailer till tredje säsongen av Netflix dokumentärserie Formula 1: Drive To Survive


It's a Sin | HBO

Its a sin på HBO

It’s a Sin följer ett gäng brittiska ungdomar från olika bakgrunder som flyttar ifrån sina föräldrar för att hitta varandra och tillsammans bo i ett kollektiv i det mer liberala London. Miniseriens fem avsnitt (jag tror visst vi inte har tackat miniserierformatet tillräckligt ännu) sträcker sig över hela 80-talet och vi får följa de olika karaktärernas till en början blomstrande liv i Londons gayvärld. It’s a Sin börjar som ett typiskt mysskoj coming-of-age-drama, där det festas mycket och liggs ännu mer till tonerna av välkända 80-talshits. Men när Neil Patrick Harris gentlemanskaraktär av mystiska omständigheter går bort i slutet av första avsnittet förändras både förutsättningarna för karaktärerna och seriens tonalitet. I slutändan får man säga att serien handlar om den tragiska aidsepidemin under Storbritanniens 80-tal. En sorts Torka aldrig tårar utan handskar, fast i England, med starka karaktärsporträtt och med lika mycket feelgood som tragedi. Seriens två sista avsnitt kommer med tårgaranti – kan inte minnas att jag någonsin gråtit så intensivt till en tv-serie någonsin. (Joakim Almén)

Trailer till HBO-serien It's a Sin:


Den tunna blå linjen | SVT Play

Snabba Cash, Snöänglar, Alla utom vi… Har svensk tv-drama någonsin varit bättre än nu? Tveksamt, va. Cilla Jackerts trovärdiga och synnerligen välskrivna snutserie Tunna blå linjen, om sex polisers vardag i ett stökigt Malmö, inledde tv-året som en käftsmäll efter en krogkväll på Möllan. Smutsig diskbänksrealism möter snårigt relationsdrama, med ett inte helt okomplicerat stadsporträtt av Malmö som kuliss, och tv-magi uppstår. Kanske är Tunna blå linjens största styrka att den utspelar sig på gatan, bland klottrare och pundare, långt ifrån det storslagna krimdramat vi är vana vid att följa. Att Tunna blå linjen har fler beröringspunkter med TV4:s dokumentärserie Stockholmspolisen än med Beck är såklart en komplimang. Saknaden efter det älskvärde yttre befälet Jesse är fortfarande stor, liksom suget efter säsong 2. (Joel Ågren)

Trailer till SVT Play-serien Den tunna blå linjen:


Snabba Cash | Netflix

Snabba Cash känns lite som Uncut Gems. Det blir bara hetsigare och hetsigare för varje avsnitt”, sa Sveriges nya stjärnskådis Alexander Abdallah när Café intervjuade honom inför premiären av den fristående fortsättningen på Jens Lapidus Snabba Cash-trilogi. Just det stressiga tempot ihop med skådespelarinsatserna, där huvudrollsinnehavarna i nämnda Abdallah och Evin Ahmad lyser starkast, gjorde Snabba Cash till en brutal hit. De flesta svenskar verkar ha sett serien om Stockholms undre värld anno nutid vid det här laget. Har du inte gjort det än är det dags att kika vad fuzzen är om. (Joakim Almén)

Trailer till Netflix-serien Snabba Cash:


Alla utom vi | Discovery+/Kanal 5

Björn Gustafsson och Alba August, som var ett par på riktigt under inspelningen, spelar ett typiskt hipsterpar som bor i Bagarmossen, har A Day's March-tröjor och drömmer om att få barn. Genom IVF-behandlingar får vi följa parets känslosamma kamp för att uppnå sin högsta önskan om att bli med barn. Det finaste med Alla utom vi är att den lyckas förmedla en känsla av att man vill vara i en parrelation trots att, som det gör, svänger fram och tillbaka i relationen. Jerka Johansson lyckas i sin regidebut extremt väl med att fånga små, små detaljer i en relation som få andra och mer erfarna svenska regissörer klarar av. Det är ofta berättat på ett lättsamt och snärtigt kul sätt – med referenser alla som följer Jerka på insta känner igen – men hela tiden porträtterat genom ett Junoskt filter av värme. Både i med- och motgång. (Joakim Almén)

Trailer till Discovery+-serien Alla utom vi


The Serpent | Netflix

Baserat verkliga händelser om den franske ”hippie trail”-seriemördaren Charles Sobhraj, där skådisen Tahar Rahims tolkning delar starka likheter med Christians Bales dito av Patrick Bateman i American Psycho. Miniserien hoppar friskt i kronologin mellan mordåren i Asien under 1970-talet använder sig av en sorts katt-och-råtta-lek med den holländske Bangkok-förankrade diplomaten Herman Knippenberg som dramaturgiskt berättarbränsle. Trots att serien har en del brister vinner den på sin konstant nerviga – och mycket obehagliga – stämning, snygga miljöer (Bangkok under 70-talet, mys) och gedigna skådespelarinsatser. Extremt mycket spänning för entrépengen och räkna med att du kommer att lägga minst två–tre vetgiriga googlingstimmar efter serien är slut. (Joakim Almén)

Trailer till Netflix-serien The Serpent:


The Underground Railroad | Amazon Prime

Amazons adaption av Colson Whitehead roman med samma namn från 2016 är en känslomässig, storslagen och fasansfulls resa med vykortsnära foto skildrad av Oscarsnominerade Moonlight-regissören Barry Jenkins. Den verkliga underjordiska järnvägen var ett informellt nätverk under 1800-talets USA där abolitionister använde hemliga vägar och hus för att hjälpa slavar att fly från tyranniska misär, tortyr och plantageägare i södern till fria(re) stater i norr. Serien, precis som boken, handlar om en metaforisk underjordisk järnväg – med riktiga tåg och tågstationer – och kretsar kring huvudkaraktären Cora (Thuso Mbedu) som flyr från plantagebojorna i Georgia. Efter sig har hon superondingen Ridgeway (Joel Edgerton), en barbarisk slavjägare med målsökande missilögon. En poetisk, vacker, äcklig, komplex och hoppfull historielektion på samma gång: The Underground Railroad är en av årets mest kritikerhyllade serier och lika lätt som det är att förstå varför är det svårt att koka ner essensen av serien på några rader. Se den. (Joakim Almén)

Trailer till Amazon Prime-serien The Underground Railroad


Halston | Netflix

Netflix serie Halston

Serien om den amerikanska modeskaparen Halston, som under 60-talet mest var känd som hattmakare och som bland annat satte den koniska pillerburkshatten på Jackie Kennedys huvud under maken John F. Kennedys installation i Vita huset 1961, tar vid i slutet av 60-talet när Halston kämpar för att återuppfinna sig själv genom att bli klänningsdesigner. Halston får snabbt ett gäng kändisar av A-listakaraktär som kunder och blir vän med flera, däribland Liza Minnelli som är en av seriens huvudkaraktärer. Halston är egentligen ingen fullträff men erbjuder ögongodis i form av lyx, flärd, snygga trenchcoats, mängder av läckra extra allt-festliga Studio 54-scener och en Ewan McGregor i toppslag i huvudrollen som Halston. Fullgod förströelse i alldeles lagoma fem avsnitt. (Joakim Almén)

Trailer till Netflix-serien Halston


Small Axe | SVT Play

Regissören Steve McQueens filmantologi om den västindiska befolkningens liv i London är en storslagen berättelse i fem delar. De fristående filmerna tar sin början under slutet av 60-talet och rör sig ungefär tjugo år framåt. McQueens filmer berättar om öppet förtryck, rasism och trakasserier, men också då och då om kärlek, sammanhållning, musik och fest. I del två, avsnittet Lovers rock, spelar musiken själva huvudrollen. Scenen då ett helt dansgolv förvandlar Janet Kays lovers-klassiker Silly Games till vad som låter som en ren kampsång är tio minuter av gåshud. (Tom Cehlin Magnusson)

Trailer till BBC- och SVT Play-serien Small Axe


Exit, säsong 2 | SVT Play

Sorg och död. Råa rasistiska och sexistiska skämt, släktfejd och kokainmissbruk. Det här sker alltså under de första tio minuterna i andra säsongen av Exit. Sen fortsätter det i 190 - finansaction som äter sig in i psyket. Bra mår tittaren inte, speciellt inte efter att ha bingekollat alla avsnitten på två dagar. Människor är handelsvaror. Systemet går att runda. Alla som inte är vita, vältränade män mellan 25-40 med 100 miljoner på banken kan dra åt helvete. Lagar och moral också. Den sämsta reklamfilmen för trickle down economy jag sett i mitt liv. Men den bästa norska tv-serien i år. (Kristofer Steneberg)

Trailer till NRK- och SVT Play-serien Exit


Pretend It's a City | Netflix

När Martin Scorsese inte regisserar Taxi Driver, Goodfellas eller Wolf of Wall Street är han en popkulturnörd som gör fantastiska personporträtt. Ta bara No Direction Home om Bob Dylan eller Living in the Material World om George Harrison. I Netflix-serien Pretend It’s a City porträtterar han sin vän Fran Lebowitz, den sylvassa skribenten med den nattsvarta humorn som kommit att bli en New York-profil i klass med Frihetsgudinnan. Med Manhattan som fond går Scorsese igenom Lebowitz 50-åriga karriär som innefattar en rad andra kända ansikten. Om du inte är sugen på att åka till New York efter att ha plöjt alla sju avsnitt har du kollat på fel serie. (Rasmus Blom)

Trailer till Netflix-serien Pretend It's a City


Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-06-03 11:57