
Café har gett ut ett magasin i pappersform sedan våren 1990. Numera kommer tio nummer av tidningen varje år – och antalet läsare ökar. Under 2016 ökade Cafés läsare med 5 procent jämfört med 2015, enligt Orvesto Konsuments helårssiffror. Cafés chefredaktör Jonas Terning är glad och stolt.
– Det är kul! Sådana här siffror är sköna att hålla i när det blåser, de visar att vi har hittat rätt väg framåt.
Majoriteten av tidskrifter har ändå färre läsare 2016 än 2015. Konkurrenter till Café tappar allt från 5 procent till 14 procent.
– Det är tufft för tidskrifter, det måste man vara ödmjuk inför. Och det är klart att jag också kan drabbas av tvivel, inte minst när det är dags att godkänna fakturor för reportageresor från andra sidan jorden, eller stora modeplåtningar med influgna modeller. Men det är bara att blunda och betala. Kvalitet lönar sig i längden. Sen är jag övertygad om att ökningen av antalet läsare till tidskriften Café hänger ihop med att vi är mycket mer än just bara en tidskrift, säger Jonas Terning.
Hur menar du?
– På ett år producerar redaktionen och våra frilansare över 3 000 artiklar till Cafe.se, över 100 nyhetsbrev, över 1 300 minuter podd, över 100 videoklipp och exakt 997 redaktionella tidningssidor. Det är väldigt mycket innehåll, och väldigt många möten mellan oss och våra läsare, lyssnare och tittare. Och möter man Café på den ena platsen, tror jag man gärna vill ta del av oss på de andra platserna också.
Vad är planen för att fortsätta växa framåt?
– Framförallt fortsätter vi producera och planera kring ännu fler rörliga produktioner framåt, och snart är det dessutom premiär för säsong två av Fördomspodden. Och i april börjar vi kampanjen för att hylla Sveriges 50 bäst klädda män. Sen räknar jag med att redaktionen kommer överraska med en rad nya initiativ och galna idéer, det är tack vare dem vi tagit oss hit.

Aprilnumret av Café har Henrik Schyffert på omslaget och är fullproppat med säsongens bästa mode och den bästa läsningen. Det finns där du köper tidningar. Prenumererar gör du här!