Hoppa till innehåll

Jonas Eriksson om nya säsongen av SVT:s Draknästet: ”Att pitcha är en svår balansgång”

Jonas Eriksson
Joakim Almén

Succéprogrammet ”Draknästet” är tillbaka med en ny säsong. För Café berättar Jonas Eriksson, en av programmets drakar och tidigare världsdomare i fotboll, hur det gått för bolagsinvesteringarna i förra säsongen, varför han måste fortsätta jobba och om bolaget som har större potential än företaget som gjorde honom ekonomiskt oberoende för 15 år sedan.

Hur har det gått för bolagen du valde att investerade i under förra säsongen av Draknästet?

”Folk tror i allmänhet det finns ett facit redan nu, men så är det inte att bygga företag. Det är en otrolig mycket längre resa. Däremot pekar det i riktningar och alla de olika bolagen jag investerat i pekar i en jättebra riktning.”

Vilket bolag har störst potential?

”Det finns några bolag som har en fantastisk resa framför sig – RedLocker är ett av dem. Liza och Clara har en mensskyddsautomat som erbjuder fria mensskydd på arbetsplatser och i skolor. Finns det någon arbetsgivare eller företag som säger att de inte ska ha det här och vem säger upp det? Ingen. Här finns det en jättespännande affär som kommer att växa.”

Vilket är det vanligaste misstaget som görs i en pitch?

”Att inte vara påläst. Du måste ha svaren på de grundläggande frågorna som du vet att du kommer att få frågor kring. Sen är det en balansgång i en pitch. Du ska komma in med passion, trygghet, självförtroende och vara visionär. Men du ska inte vara kaxig och dryg. Det finns de som kommit in och tänkt att de har världens bästa produkt och när man trycker på det och så är det inte det. Dessutom ska man vara en skön person. Om jag ska investera i något du pitchar kommer jag hänga med dig en hel del och då är det viktigt att jag gillar personen.”

Jonas Eriksson är en av drakarna i nya säsongen av ”Draknästet” som har premiär den 8 september på SVT och SVT Play. Foto: Karl Nordlund/SVT

Du har sagt att ditt relativt nya bolag Sportway kan göra samma resa som IEC som gjorde dig ekonomiskt oberoende. Vad ser du för potential i Sportway?

”Jag skulle tro att det har större potential än IEC i slutändan. Dels är vi 15 år äldre och IEC var aldrig först på det dem gjorde. Sportway är först inom AI-produktion och gör det på sofistikerat och bra sätt och har precis gått ihop med Norges största aktör.”

Sportway-kamerorna finns främst i ishallar?

”Just nu främst i ishallar, men även i handboll och basket. Bolaget är otroligt expansivt och finns idag i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Det finns en jättepotential framöver och det är väldigt duktiga människor. Jag har jobbat med alla nyckelpersonerna – de är otroligt skarpa, kan branschen, är framåtlutade och vågar titta framåt.”

Vad är nästa steg?

”Att fortsätta resan och bygga upp det. Alla mediebolag tittar på investering för att integrera och få tillgång till den tekniska infrastrukturen som bolaget har. Utan att föregå planen reste vi kapital i våras som gick väldigt bra och jag tror vi ska göra en ny runda innan året är slut för att fortsätta den tillväxt man har.”

Tror du AI-kamerorna kommer ersätta mänskligt styrda kameror även inom mellanproduktioner?

”Mellanproduktioner absolut, men även på högsta nivå inom lagsporter. Om du har en programvara som ersätter det, absolut. Du kan ha fler kameror som hjälper och stöttar det.”

Nya säsongen av Draknästet har premiär på SVT och SVT Play torsdag 8 september.

En längre intervju med Jonas Eriksson finns att läsa i det kommande numret av Cafés syskontidning King som finns i butik senare i september.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.