Café på plats: Så togs Zlatans nya parfymer fram i Frankrike

Café möter Olivier Pescheux – mannen som bollar doft med Zlatan.

Markus Thunberg  |  Publicerad 2016-05-27 11:43  |  Lästid: 3 minuter
zlatan

Avenue Kléber i Paris.

Det skiner om de storslagna byggnaderna i 16:e arrondissementet trots att himlen är tjockt grå och regnet vräker ner.

När Zlatan Ibrahimovic besöker anrika dofttillverkaren Givaudan, grundat 1895, behöver han bara gå runt hörnet från sin och Helena Segers våning vid Avenue Victor-Hugo och Place de l’Étoile.

Jag är här för att träffa Olivier Pescheux, en av världens främsta parfymörer och den som Zlatan arbetat med för doftserien Zlatan Ibrahimovic Parfums.

Givaudans pampiga kontor känns kliniskt rent på insidan. Parfymörerna sitter i rum med glasväggar och tjocka dörrar som noggrant stängs snabbt när folk passerar in och ut.

– Precis där brukar Zlatan sitta när han är här, säger Olivier Pescheux när jag slår mig ner vid hans skrivbord.

På ett sideboard står mängder av diplom, priser och limiterade XXL-versioner av olika herrdofter.

Olivier Pescheux har skapat One Million för Paco Rabanne – i dag en av världens bäst säljande dofter. Han står även bakom ett flertal parfymer för varumärken som Comme des Garçons, Diptyque, Dior, Jil Sander och Lanvin.

– Jag har en överraskning åt dig i dag, fortsätter Olivier Pescheux. Du ska, som en av de första personerna, få dofta på Zlatans nya doft.

Han sprayar innehållet från en miniatyr-flaska på en mouillette och sticker den under näsan på mig.

– Den är till 95 procent klar. Zlatan ska bara godkänna det sista.

Viljan att bli parfymör väcktes hos Olivier Pescheux redan som barn. 1990 tog Pescheux examen på den erkända parfymskolan ISIPCA i Paris. Därefter arbetade han för Annick Goutal och Kao. 1998 -började Pescheux hos Givaudan där han har fortsatt att utveckla sin känsla för doft och skapat en säregen tonalitet.

I slutet av förra sommaren lanserade Zlatan Ibrahimovic Parfums sin första doft under namnet Zlatan. Det blev, föga oväntat, en stor succé. Med endast 4,5 månaders försäljning lyckades doften toppa flera stora återförsäljares helårslistor.

Jag sniffar på den nya doften och känner tydliga citrustoner och trä.

Olivier Pescheux lutar sig tillbaka i sin stol och förklarar:

– Det här är doften av den lediga Zlatan. En avslappnad person som kan njuta lite mer av att göra ingenting. Det är doften av livet och friheten utanför fotbollsplanen.

Den nya doften har fått namnet Supreme Pour Homme och lanseras tillsammans med en damdoft, Supreme Pour Femme. (Zlatan: ”Så här vill jag att en kvinna ska dofta.”)

z

Hur har arbetet med Zlatan sett ut för att ta fram den nya doften?

– Han har, precis som första gången, varit delaktig i hela processen. Från första inspirationsmötet till färdig produkt. -Zlatan har ett oerhört skarpt luktsinne och en tydlig vision om vad han vill.

Beskriv uppbyggnaden av Supreme Homme.

– Den har en uppfriskande och dominerande citruston blandat med eleganta maskulina tränoter. Det är en doft som förstärker känslan av ljusa dagar och ljumma nätter. Om den första doften var mer urban i uttrycket är Supreme hav, stränder och grönska.

Pescheuxs motto när han skapar en doft är ”be yourself and be authentic”. Han har en förkärlek för gröna noter men även doften av vetiver, citrus, ylang-ylang (indonesisk växt) och ros vilket han menar är ett resultat av hans längre vistelser i Bangkok och Japan. Han reser själv kontinuerligt för att besöka platser där man skördar ingredienser: Komorerna för ylang-ylang, Kalabrien och Sicilien för citrus, Tunisien för apelsinblomma.

– Zlatan själv har refererat mycket till intryck han fått i Tulum i Mexiko där han semestrat med familjen och kunde känna sig fri och avslappnad, förklarar Olivier.

Och fortsätter:

– Han kommer alltid tillbaka till sin familj i våra diskussioner. När jag frågar honom ”vad är viktigast för dig i livet?” svarar han inte ”att vinna Champions -League” utan ”att människorna i min närhet mår bra”.

Vi lämnar Olivier Pescheuxs kontor och han visar mig in till vad som skulle kunna beskrivas som hjärtat i den stora Givaudan-byggnaden – laboratoriet.

Här inne känns allt väldigt högteknologiskt. Kvinnor i vita rockar och vita handskar plockar i flakonger, öppnar och stänger kylskåpsdörrar, droppar oljor på små glasskivor och bakom tjocka glas mixas olika extrakt av robotliknande maskiner.

– Vi har gjort den nya Supreme--doften- mer nischad än den första. Zlatan är väldigt noga med att han absolut inte vill släppa ifrån sig något som känns förväntat. När -Cristiano Ronaldo presenterade sin egen doft i höstas luktade den exakt som man tänkt sig, ler Olivier Pescheux.

Även den nya, uppdaterade flaskan i svart och silver bär Zlatans personlighet. Korken täcks av ett sigill med de tatueringar som betyder mest för honom – den japanska karpen som simmar mot strömmen och indianfjädern med initialerna M och V för sönerna Maximilian och Vincent.

Namnet Supreme tycker Olivier Pescheux är givet.

– Förutom doftens kvalitativa innehåll beskriver den även Zlatan. Han är enastående, förstklassig, extraordinär och -maximal.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-03 10:03