Café träffar Sveriges nya stjärnskådis Hanna Ardéhn från Netflix ”Störst av allt”

hanna ardéhn störst av allt

För Café berättar skådespelaren Hanna Ardéhn om rollen som Maja i Netflix svenska tv-seriestorsatsning ”Störst av allt”.

David Johansson | Foto: Johan Paulin/Netflix  |  Publicerad 2019-03-29 13:21  |  Lästid: 3 minuter

Hanna Ardéhn har tårar som rinner nedför ett uttryckslöst och blekt ansikte. Hennes blick kan inte beskrivas som någonting annat än apatisk, när hon efter flera tillrop från instormande poliser uppmanas att lägga sig på marken, sätts i handklovar och förs ut ur klassrummet där döda kroppar ligger utspridda.

Så inleds Netflix första serie producerad i Sverige, Störst av allt (den internationella titeln är Quicksand) och Hanna Ardéhn (30 grader i februari) har fått sin hittills livs största och viktigaste roll som Maja Norberg – en tonåring på Djursholms allmänna gymnasium, som en dag går in och skjuter ihjäl sina skolkamrater.

Men vad är det egentligen som har hänt? Och framförallt, varför?

hanna ardéhn quicksand

Malin Persson Giolitos roman Störst av allt slog ned som en bomb i litteratursverige när den 2016 utsågs till Bästa svenska kriminalroman av Svenska Deckarakademin, samt tog emot Glasnyckeln av det Skandinaviska Kriminalsällsapet. Inte helt oväntat blev romanen, som pendlar mellan två olika tidslinjer – rättegången mot Maja, samt perioden som leder fram till skolskjutningen – en tv-serie. Och även om det tog sin tid så har den nu producerats av FLX för Netflix, och blir därmed den allra första svenskproducerade Netflix-serien.

– P-O:s (regissören Per-Olav Sørensen, reds anm) sätt att berätta storyn på, hur han låter allt vara i rörelse och på väg framåt hela tiden tyckte jag kändes ganska osvenskt, och det tog saker till en helt ny nivå, berättar Hanna Ardéhn när Café träffar henne på ett flådigt hotell i Stockholm.

hanna per olav quicksand
Hanna Ardéhn och Per-Olav Sørensen språkar mellan tagningar under inspelningen av Störst av allt.

Redan i det första avsnittet etableras en tydlig känsla och stil, något som till viss del påminner om den vid det här laget välkända Scandinavian noir och då särskilt det höga tempot som exempelvis Snabba cash tidigt visade prov på. Spontant känns det som att en roman som utspelar sig till stora delar i en rättegångssal och på häktet inte skulle göra sig speciellt bra i rutan, men Hanna Ardéhn tvekade aldrig.

– Jag tycker historien var superspännande. På tåget på väg till castingen började jag läsa boken, som griper tag i en från sida ett. På vägen tillbaka hade jag läst ut den, så det kändes väldigt spännande att jag varit på castingen. Jag kom på mig själv med att gå runt och tänka ”den här borde man göra film av”, vilket ju var precis det man skulle göra. Det finns så mycket komplexitet och mörker i historien att jag verkligen ville vara en del av projektet.

hanna david dencik quicksand
Maja Norberg (Hanna Ardéhn) och försvarsadvokat Peder Sander (David Dencik) under rekonstruering av skolskjutningen.

Vad var den stora utmaningen med att porträttera Maja pre-skolskjutning och den Maja som sitter häktad och sedermera i rättegångsförhandlingar?

– Scenerna i häktet och rättegången spelade vi in i ett sjok, men för det mesta spelade vi in allting kronologiskt så som tittarna får se det, vilket hjälpte till att känna in den emotionella kurvan och utvecklingen hos Maja.

Kan du relatera till Maja?

– Vissa delar. Maja har en del i sig som är lite duktig flicka som vill göra bra ifrån sig i skolan, ta hand om lillasyster och Sebastian. Det har jag nog också varit, jag ville ha bra betyg i skolan och prestera, så det kan jag definitivt känna igen mig i. Sen har jag nog inte haft en likadan tonårsrevolt som Maja – men det är det ju tack och lov få som har, haha.

spetz ardéhn rappich djursholm quicksand
Från vänster: Samir (William Spetz), Amanda (Ella Rappich) och Maja (Hanna Ardéhn) på skolgården till Djursholms allmänna gymnasium.

Förutom att ha gjort roller i ungdomsserien Dubbelliv och SVT-succén 30 grader i februari pluggar Hanna Ardéhn psykologi på Linköpings universitet. Någonting som visade sig vara ett ganska bra verktyg under förberedelserna för rollen i Störst av allt.

– Psykologi handlar ju mycket om att förstå sig på människor och deras historia. Hur någonting en människa upplevt påverkar en och de mönster man plockar med sig från tidigare beteende. Det har hjälpt mig att sätta mig in i Majas mindset. Var hon kommer ifrån, vad hon tar med sig och hur det yttrar sig i berättelsen. 

Med tanke på att vi hela tiden vet vad som har hänt, men inte varför, bygger historien ett underlag för hur en skolskjutning kan hända. Men går det att förstå en sådan brutal handling?

– Man kanske kan förstå varför det händer, men det gör det ju inte rätt bara för att det går att förstå. Jag tycker att genom den berättelse som existerar, och att man belyser de olika relationer och teman som återkommer i serien, uppnår en annan slags förståelse för hur någonting kan eskalera så som det faktiskt gör. 

Samtliga sex avsnitt av ”Störst av allt” har premiär på Netflix den 5 april. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-03-29 13:22