Caliroots nya lookbook är plåtad med en mobilkamera

Caliroots lookbook 2019

Streetwear-butiken Caliroots använder mobilen för att plåta sin nya lookbook. Det är modefotografen Marcus Askelöf som istället för sin vanliga utrustning filmar och fotar med nya Oneplus 7 pro.

Redaktionen  |  Publicerad 2019-05-22 15:22  |  Lästid: 2 minuter

Att mobiltelefonernas kameror blir allt kraftfullare är knappast någon hemlighet. Alltfler professionella fotografer väljer att använda mobilkameror istället för dyra system- eller filmkameror. Oceans Eleven-regissören Steven Soderbergh spelade exempelvis in sin hyfsat nya Netflix-film High Flying Bird med en iPhone-kamera.

Nu aktualiseras återigen mobilkamerornas kraftfullhet när Caliroots nya lookbook skjutits med en mobilkamera. Birkenstocks, pappasneakers och en Ralph Lauren-skjorta gjord av skeppsvimplar är några av plaggen som visas i Caliroots nya lookbook för sommaren 2019. I en futuristisk villa med havsutsikt visar Caliroots säsongens främsta streetmode. 

– Idén var att fånga två uttråkade människor på en föräldrafri sommarlovsdag, säger fotografen Marcus Askelöf. 

Lookbooken har referenser till kultfilmen från 1986 Fira med Ferris och är inte heller helt olik miljöerna i den svenska Netflix-serien Störst av allt.

Marcus Askelöf plåtar i vanliga fall modejobb med systemkamera och utrustning för hundratusentals kronor. Den här gången använde han nya mobilen Oneplus 7 Pro – som har tre kameralinser. 

– Jag använde telefonen i “pro-mode” för att komma åt manuella inställningar för slutartid, iso och för att få ut raw-filer. Det gjorde att jag kunde jobba med telefonen som vilken kamera som helst, det innebar en känsla av frihet i skapandet, säger han.

Telefonen som släpps i dagarna är ett kraftpaket med tre olika kameror: en vidvinkel, en för optisk zoom samt en kraftfull standardkamera.

– Att fota ligger ju i tiden och med mobilen har det blivit enklare än någonsin att fota och dela med sina vänner. Mobilkameran har idag blivit så pass bra att även professionella fotografer ser mindre behov av att bära med sig tunga systemkameror. Så mobilkameran har ju blivit de flesta personernas primära kamera där vi fotar allt från resor, födelsedagar och andra viktiga tillfällen – så kvalitén på de bilderna är rysligt viktig. Sen så vill ju alla ha ett cleant instaflöde, säger Stefan Bonnevier, marknadschef på Oneplus.

Telefonen riktar sig kanske framförallt till en något yngre person med koll på teknik och som vill visa att man har något som inte alla andra har och som kanske gillar att visa upp sig och sina saker. 

– När jag snackade med folk på vår pop-up i lördags gillar folk att det är en grym helhetsupplevelse där kamera, skärm och prestanda hänger ihop. Inte en massa märkliga gimmicks med telefonerna samt att den inte kostar en månadslön såklart”, säger Stefan Bonnevier.

Skärmen går runt på sidorna och har 90hz bilduppdatering vilket flera recensenter uppmärksammat. Liksom selfiekameran som åker upp ur toppen på mobiltelefonen. Allting ur Caliroots lookbook finns tillgängligt på via Caliroots.se. Telefonen Oneplus 7 Pro släpps i dagarna och kostar strax under 8 000 kronor. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-05-22 15:22