Hoppa till innehåll

Därför är Starfield det viktigaste Xbox-spelet på åratal

Jonas Strandberg

Efter åtta år av utveckling släpps äntligen ett av årets mest hajpade spel, ”Starfield”. Spelet har kallats för ”Skyrim i rymden” och Microsoft har lagt ner en förmögenhet för att det bara ska släppas till Xbox och PC.

När Microsoft 2021 köpte den välrenommerade spelstudion Bethesda var det en av spelbranschens mest omskrivna affärer genom tiderna. 7,5 miljarder dollar pungade Microsoft ut med, att jämföra med när Disney köpte filmrättigheterna till Marvel och Star Wars för 8 miljarder dollar.

På Bethesdas tunga CV finns prisvinnande succéspel som The Elder Scrolls IV: OblivionFallout 3The Elder Scrolls V: Skyrim och Fallout 4. Samtliga spel har varit såväl ekonomiska framgångar som hyllade av gamers världen över. Bethesda sågs som en av de allra förnämaste spelutvecklarna, och inget kunde solka ner företagets fläckfria rykte som en av branschens bästa.

Ingenting utom ett riktigt skitspel, visade det sig.

2018 tog framgångssagan tvärstopp. Katastrofsläppet Fallout ’76 blev hårt kritiserad av såväl spelare som kritiker. Spelet levererades nämligen i ett generande ofärdigt skick. Ofärdigt i den bemärkelsen att det inte var färdigutvecklat och sprängfullt av buggar, men Bethesda valde ändå att släppa det. Fallout ’76 blev snabbt föremål för memes där premissen var att återförsäljare tejpat fast spelet på andra produkter i ett desperat försök att bli av med sina lager. 

Att man sedan dess ”lagat” spelet med uppdateringar spelar egentligen ingen roll. Du köper inte en produkt och accepterar att den är trasig, bara för att tillverkaren typ två-tre år senare kanske har reparerat den. Det verkar också vara något Bethesda haft dåligt samvete för under utvecklingen av Starfield.

Blir Starfield årets stora rymdäventyr? Foto: Bethesda

Det senaste året har nämligen ägnats helt åt att putsa och polera spelet och resulterar i en åtta år lång utvecklingstid. För att sätta saker i perspektiv är det en ovanligt lång period som Rockstar med sitt Red Dead Redemption 2 är relativt ensamma med att matcha.

Det Starfield som nu släpps har varit under enorm press. Dels för att Bethesda rimligen vill göra allt för att undvika en ny Fallout ’76-situation. Dels för att det var väldigt längesedan nu som Microsoft hade en egen, helt exklusiv braksuccé till sin Xbox. Till skillnad från Sony och Playstation som kan skryta med konsolsäljande exklusiviteter med God of War– och Horizon-serierna.

”Vi gör allt vi kan för att göra det bästa spelet vi kan och hoppas att alla ska älska det. Vi har lagt en stor del av det senaste året på att spela spelet om och om igen för att säkerställa att det är så balanserat och roligt som det bara är möjligt”, kommenterade Starfields spelregissör Todd Howard slutspurten i en intervju med IGN.

Med sina 1 000 planeter är Starfield enormt stort, någonting som naturligtvis genererat en hel del hype. Todd Howard förklarade nyligen målbilden i en intervju med New York Times.

”Vi alla har nog någon gång tittat upp mot himlen och sagt ’Jag undrar hur det skulle vara att landa på den där månen?’ Eller ’Undrar vad som finns bortom den?’ Eller ’Jag undrar vad som finns i den där stjärnan?’ och ’Finns det liv där ute?’ Vi kunde ha gjort ett spel med fyra städer och fyra planeter. Men då skulle man inte ha fått samma känsla av att vara en utforskare.”

När recensionerna nu ramlar in verkar det som att Bethesda har lyckats. Överlag hyllar kritikerna den öppna, levande världen, den imponerande grafiken och den generella tekniska prestandan. Det verkar lyckligtvis inte som ett spel någon återförsäljare kommer behöva tejpa fast på något annat för att bli av med. Snarare ett riktigt, riktigt bra tv-spel.

Rymdrollspelet ”Starfield” släpps onsdag 6 september till Xbox Series X/S och PC. Spelet ingår i Xbox Game Pass.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.