Hoppa till innehåll

Därför bör vi träna – på arbetstid!

En till födelsedag per år? Dubbelt så lång sommar? Återuppleva liveversion av La Belle Epoque under Kent’s avslutningsturnén 2016?
Ja, för den hälsointresserade kan något så drömmigt som ”träning på arbetstid” låta ungefär lika svåruppnåeligt. Men, misströsta inte. Studier visar nämligen att fysisk aktivitet boostar vår inbyggda produktivitet och hjälper, inte stjälper, oss framåt i karriärshierarkin. Kort och gott, här följer texten som bör landa i varje chefs inkorg!

2018 publicerade tidskriften ”Journal of Occupational and Environmetal Medicine” en forskningsstudie från Karolinska Institutet och Stockholms Universitet. Syftet med projektet var att jämföra tre arbetsplatser inom samma verksamhetsgenre – men med en adderad, tillika avgörande, skillnad. 

Under fyra sammanhängande veckor tilläts och uppmuntrades den första arbetsplatsen viga 2,5 arbetstimmar per vecka åt fysisk aktivitet, detta medan arbetsplats nummer två tilldelades samma schemamässiga tidsminskning – men, helt utan tillstymmelsen av hejarop kring ökad aktivitet.

Arbetsplats nummer tre fortsatte med dess ordinarie 40-timmarsveckor och fick helt sonika fortsätta planera träningstetriset efter bästa förmåga, helt utanför veckans ”Hedenhösiska 8 till 5-tänk”.

”Tidigare otänkbart stora skillnader”

Då resultaten från de olika arbetsplatserna jämfördes talade såväl de fysiska siffrorna- som medarbetarnas egenupplevda meningar sitt tydliga språk. Ett språk forskarna själva bäst kunde summera som ”tidigare otänkbart stora skillnader”.

Summan av träningskardemumman var att samtliga testgrupper hade lyckats bibehålla sin produktivitet, detta trots att majoriteten av testdeltagarna hade förkortat arbetstiden under projektets fyra veckor.

Arbetsplatsen som uppmuntrat och schemalagt fysisk aktivitet som ett återkommande, 2,5 timme långt, inslag varje vecka rapporterade dock markanta ökningar bland personalens självskattade produktivitet och ansvarstagande. 
Träningspassen som tillåtits under arbetstid blev alltså synonyma med känslan av väsentligt ökad ork, förbättrad arbetskapacitet och närmast helt utebliven sjukfrånvaro.

Hjälper – inte stjälper

Studiens konklusion påvisar alltså att återkommande fysisk aktivitet inte behöver gå i clinch med vår yrkesmässiga agenda. Utan i själva verket hjälper oss bli mer effektiva tack vare dess ökade dopaminutsöndring, handlingskraft och produktivitet – trots att vi i själva verket spenderar färre timmar på arbetsplatsen.

Så, nästa gång någon högtravande Gyllenhammar-wannabe försöker kritisera dina fysiska prioriteringar – highfive:a vederbörande med dessa rader…i ansiktet. 

Viva la tränings-revolución!

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.