Därför får Nikes kampanj med Colin Kaepernick folk att elda upp sina skor

Colin Kaepernick blev en medborgarrättssymbol när han satte sig på knä under nationalsången inför en footballmatch – nu blir han Nikes ansikte utåt. Upprörda fans började under måndagen bränna skor och tröjor med företagets logga på.

Publicerad 2018-09-04 17:14 | Uppdaterad 2018-09-06 13:05  | Lästid: 3 minuter | Tom Cehlin Magnusson

Det var för två år sedan som den amerikanske footballspelaren Colin Kaepernick inför en match med sitt San Francisco 49ers valde att sätta sig ned på ena knät under nationalsången. Detta för att protestera mot den amerikanska polisens upprepade våld och brutalitet mot landets afroamerikanska befolkning. Kaepernicks protest väckte både protester och jubel: allt fler NFL-spelare följde Kaepernicks exempel samtidigt som frågan delade – eller snarare cementerade det redan delade – USA i två.

Donald Trump blev (skräll!) galen av ilska och krävde att spelarna som knäböjde skulle sparkas. Vissa höll med honom och menade att det var en skymf mot flaggan och landets militära veteraner, medan andra tyckte att Kapernick var en hjälte som stod upp för afroamerikaners medborgerliga rättigheter. GQ utsåg honom också till ”Årets medborgare”.

När Nike i går annonserade att företaget på 30-årsdagen av sin ikoniska slogan ”Just do it” valt Kaepernick som frontfigur för kampanjen ifråga, lade quarterbacken själv ut en bild med texten: ”Believe in something, even if it means sacrificing everything”. En passande slogan för Kaepernick som efter sina kontroversiella protestaktioner inte har spelat i någon NFL-klubb, något många menar är på grund av hans politiska ställningstagande.

Kaepernick har varit knuten till Nike sedan 2011 (och har fått betalt av företaget under hela perioden), men har inte varit en del av företagets reklamkampanjer sedan hans sorti från NFL för över ett år sedan.

Colin Kaepernick knäböjer i protest mot polisvåld mot svarta i USA.

Colin Kaepernick knäböjer i protest mot polisvåld mot svarta i USA.

Ett vågat val av Nike, som är officiell partner till ligan, och som gissningsvis inser den ekonomiska risken i att låta sina reklamkampanjer frontas av en spelare vars högljudda fiender finns både i tv-soffor och i Vita Huset: så sent som förra året sade Trump på ett möte i Alabama att klubbägarna skulle ”get that son of a bitch off the field”, och syftade på de många spelare som följt Kaepernicks exempel.

Reaktionerna har heller inte låtit vänta på sig: direkt efter att nyheterna från Nike offentliggjordes började människor bränna, klippa och riva loss det amerikanska klädmärkets klassiska ”swoosh”-logga från sina kläder.

Ett exempel är countrysångaren John Rich ovan, vars ljudman inte var glad – och som eventuellt hade en mycket jobbig eftermiddag med nedhalkade strumpor och bara hälar.

… en annan twittrare menade att Nike hade tryckt in honom i sitt eget ”Sophies val”-hörn: det hörn där en amerikansk man tvingas att välja mellan sitt land och sina favoritsneakers.

https://www.instagram.com/p/BnSRcETg1Bi/?utm_source=ig_web_copy_link

… även på Instagram var känslor upprörda. Har en vattenmärkning med så låg verkshöjd haft mer BDE? Troligtvis inte.

Enligt Washington Post visade också tidiga uppgifter under tisdagsmorgonen att Nikes aktie hade gått ned 2.3 procent. Nike själva verkar ta kontroversen med ro – och hyllar Kaepernick i en intervju med ESPN.

– Vi tycker att Colin är en av de mest inspirerande idrottarna i sin generation, som har använt idrottens kraft för att hjälpa till att flytta världen framåt, säger Gino Fisanotti på Nike till ESPN.

ESPN rapporterar också att Nikes senaste ”Just do it”-kampanj förutom Kaepernick kommer frontas av bland annat Serena Williams, LeBron James och Odell Beckham Jr, och riktas mot 15- till 17-åringar.

Enligt TV-kanalens reporter Darren Rovell som breakade nyheten om reklamkampanjen har NFL ännu inte kommenterat Nikes beslut, men senast i mars kritade parterna på ett nytt kontrakt som sträcker sig fram till 2028.

Läs fortsättningen på Nike och Kaepernick-kampanjen:

Se Nikes reklamfilm med Colin Kaepernick som får Trump att se rött

Detta har hänt tidigare kring Colin Kaepernick:

Mäktiga bilder när USA:s största sportstjärnor tar ställning mot Trump

Mannen som blev en rörelse – Colin Kaepernick utsedd till Årets medborgare

Diddy vill köpa NFL-lag och signa Kaepernick – fler kändisar vill chippa in

Dela på Facebook
Tweeta