Så reagerar kändisgubbarna på Gillette-reklamen (Du kan verkligen ana vad som händer sen)

Skrällen: Alexander Bard RASAR på Twitter.

2019 års hittills mest omtalade reklamkampanj är utan tvekan Gillettes The Best Men Can Be som onekligen har fingret på den woke-lystna samtidspulsen. Filmen tar ett grepp på det allt mer uppmärksammade fenomenet problematiska maskulinitetsnormer och utgör därmed ett tydligt brott mot företagets klassiska, mer testosteronstinna The Best a Man Can Get-slogan.
Rakningsjätten hänger härmed på en av de senaste årens tydligaste marknadsföringstrender vilken fokuserar på samhälleligt engagemang. Jätteföretag som Nike och Pepsi har med varierande framgång tagit fasta på det politiserade samhällsklimatet i nyliga reklamkampanjer. Nike genom att i höstas fronta en kampanj med medborgarrättsförkämpen, tillika footballstjärnan Colin Kaepernick. Något som resulterade i att upprörda konsumenter brände sina skor – men som i slutändan ledde till att företaget tjänade sex miljoner dollar. Fullt lika kommersiellt framgångsrik blev inte Pepsis reklamfilm från 2017, som iscensätter en luddig demonstration anförd av Kendall Jenner. Pepsi drog tillbaka annonsen efter att ha fått massiv kritik.
Vad den långsiktiga effekten av Gillettes senaste kampanj blir återstår att se. Klart är emellertid att filmen retat gallfeber på både gamla och nyblivna mansrättsaktivister som renänassansmannen Alexander Bard och engelske mediepersonligheten Piers Morgan.
Reklamfilmens budskap var uppenbarligen en aning för magstarkt även för machomannen och (aningen) avdankade Hollywood-skådisen James Woods.
I likhet med Nikes Colin Kaepernick-kampanj har även Gillette-reklamen resulterat i en bojkott av varumärkets produkter av stridslystna män. Ett av de mer uppmärksammade bojkotterna står arga denna arge dude-bro för: