David F Sandberg gör monstersuccé i Hollywood

Från amatörkortfilmer inspelade i vardagsrummet i Göteborg till miljard-projekt i Hollywood. Skräckfilmsparet David F Sandberg och Lotta Losten berättar för första gången om sin fasansfulla framgångssaga.

Caroline Hainer | Foto: IBL  |  Publicerad 2018-04-15 14:54  |  Lästid: 6 minuter

David F Sandberg, iklädd svart T-shirt med något obskyrt skräckfilmsmotiv och en svart kofta, befinner sig i Toronto och pratar via Skype. De senaste veckorna har han ägnat åt att göra skisser och animationer av olika filmscener, sekund för sekund: explosioner, slagsmål och halsbrytande action.

Han ska precis påbörja filminspelningen av den klassiska, mantelförsedda superhjälten Shazam, efter flera månader av förproduktion. Shazam är i dag inte lika känd som Stålmannen men under 1940-talet var han, åtminstone sett till serieboksförsäljningen, USA:s mest populära superhjälte. Shazam! är den 7:e filmen i miljardfranchisen DC Extended Universe, det fiktiva universum av superhjältar från det amerikanska serieförlaget DC Comics – som gett världen tecknade idoler som Stålmannen och Batman. Filmen har amerikansk biopremiär den 5 april 2019.

– Många hardcorefans gillar inte den nya serietidningsversionen. Sedan har han ju rebootats på olika sätt sedan 1940-talet. Vi använder en del karaktärer från den senaste rebooten Curse of Shazam och det har gjort old school-fans upprörda, säger David F Sandberg.

David F Sandberg la till F-et i sitt namn när han gick med i amerikanska regissörsfacket, allt för att slippa ständig förväxling med ”den andre” David Sandberg – han som gjorde den 80-talsinspirerade actionfilmen Kung Fury (som även den ska bli långfilm i Hollywood nu). David F Sandberg ser sig själv som en teknisk regissör, berättar han, hans grej är inte att ”locka fram känslor” hos skådespelarna. Denna sista dag innan filminspelningen av Shazam! drar igång på allvar är regissörens egna känslor blandade.

– Jag pendlar mellan ivrighet att sätta igång och att jag inte vill börja ännu, eftersom jag vet hur mycket jobb det är när man väl är uppe i det.

– Äh, senast i går sa du att du var jättepeppad på att börja filma, inflikar Davids fru Lotta Losten, som sitter i en soffa bredvid och dricker te mot en ond hals.

David F Sandberg med fru Lotta Losten.
Lotta Losten och David F Sandberg.

David F Sandberg och Lotta Losten träffades i tidiga tonåren, i uppväxtstaden Jönköping. Vid det laget hade David redan börjat filma små historier med sin pappas videokamera och Lotta spelade teater. David bytte skola och hamnade i Lottas klass, där Lotta var mobbad och utfryst, men det visste inte den nye killen. När en retsugen klasskompis skvallrade för David att Lotta var kär i honom förväntade sig resten av klassen ett hånskratt. I stället lät David via en klasskompis berätta att han gärna accepterade Lottas fråga om chans.

– Det var ett gulligt förhållande. Vi pussades, gick på promenader och hittade på egna lekar, säger Lotta.

Men David fick smaka på utfrysning för egen del för att han var tillsammans med Lotta. Under press gjorde han slut och de försvann ur varandras liv i flera decennier. Inte förrän Davids animerade, frispråkiga kortfilm Vad tyst det blev dök upp i Lottas medvetande 2006 fick de kontakt igen.

– Det blev lite rabalder i Jönköping kring den filmen. De lokala Kristdemokraterna upprördes över att David fått låna kamera från regionala filminstitutet Film i Jönköping för att filma en så provokativ kortfilm. KD skrev arga insändare i Jönköpingsposten och jag skickade ett roat mejl till David. Han svarade, vi mejlade lite fram och tillbaka och sågs några veckor senare. Det roliga är att vi hade hållit koll på varandra på avstånd sedan vi var elva år. När vi sågs igen höll han fortfarande på med film och jag med teater, det var som när vi var små, berättar Lotta.

Lights out skräckfilm
Från filmen Lights out.

Paret gifte sig 2013. De bodde då i stadsdelen Olskroken i Göteborg. Lotta arbetade på ett gruppboende för att betala hyran för lägenheten. Men på nätterna satt de i konferenssamtal och Skypemöten med Hollywoodmoguler och förhandlade om långfilmsvillkor och producentavtal.

– Man sov inte mycket, å andra sidan gick man ju runt och var rätt hög på hela grejen, konstaterar David F Sandberg och stryker sitt skägg.

David hade tidigare uppvaktat Svenska Filminstitutet med idéer men alltid fått nobben. Skräckfilm var inget för SFI, tydligen, och dessutom var David för oerfaren för att få långfilmsbidrag. Han kunde å andra sidan inte söka bidrag för nybörjare heller, då fick han höra att han var för gammal. Återstod bara ett alternativ: att göra det själv.

– Vi gjorde det som blev Cam Closer helt och hållet för att testa hans idé. Han regisserade mig och sa ”gå dit” och ”titta dit”. Jag sa: ”Men varför ska jag göra si och så?” Så vi satte oss ner och jobbade fram en story tillsammans istället, berättar Lotta.

Lotta Losten och David F Sandberg
Lotta Losten och David F Sandberg skriver autografer.

Nästa projekt blev Lights out. Paret hade precis köpt en så kallad tamburmajor, en klädhängare, som de ställt i hallen. En natt gick Lotta upp och hajade till över den nya möbeln; i sitt sömndruckna tillstånd trodde hon att det var en person. Det gav David idén om ett monster som dyker upp när lampan släcks. Tillsammans arbetade paret fram den dialoglösa storyn. År 2014 publicerade de den två och en halv minuter långa skräckkortisen på Youtube, som de hade spelat in i sovrummet. Lights out blev parets bidrag till Bloody Cuts, en onlinetävling för skräck i kortfilmsformat som låter skräckentusiaster från hela världen lämna bidrag via Youtube.

– Filmen vann inte men David fick pris som bästa regissör, så vi bestämde oss för att fortsätta.

I dag delar paret upp sina liv i ett före och ett efter Lights out. Filmen har i dag visats över 100 miljoner gånger på Youtube, Vimeo och Facebook.

– Den blev viral en fredag i mars, några månader efter att vi lagt upp den. På måndagen hörde agenter och producenter av sig och ville göra långfilm av den. Jag kunde i stort sett välja och vraka. Det kändes helt overkligt, säger David.

David fick göra Excel-ark över alla olika managers och agenter som kontaktade honom. Han valde till slut producenten Lawrence Grey (The hills have eyes, 28 weeks later) och kända skräckfilmsbolaget New Line Cinema, tillsammans med ett av världens största film- och tv-bolag, Warner Bros. Vid det laget hade paret skaffat en amerikansk agent – men det kändes fortfarande inte ”på riktigt”.

– Vi hade inte råd att åka till Los Angeles. Vi hade ingen aning om någonting, förutom att långfilmen skulle göras och att jag skulle regissera, säger David.

David hade vid det laget aldrig satt sin fot på en större filminspelning. Långfilmsversionen av Lights out fick 5 miljoner kronor i budget. Småpotatis med Hollywood-mått mätt.

– Innan hade jag bara jobbat med Lotta eller på egen hand hemma i lägenheten. Stundtals ville jag göra allting själv, ta kameran och filma eftersom jag är van vid det och visste hur jag ville att det skulle filmas.

Lotta berättar hur folk under första inspelningsdagen fick förklara för David när han skulle säga ”action” och ”cut”. David uppfattades av resten av crewet ungefär som det han var: en total nybörjare. Men projektet blev en monumental succé. Filmen har spelat in 1,2 miljarder kronor totalt. Filmbolaget tackade genom att ge David ett nytt regiuppdrag: Annabelle 2: Creation, uppföljaren till skräckfilmen om en porslinsdocka och oförklarliga, övernaturliga fenomen.

Filmen hade premiär förra sommaren och kostade 120 miljoner kronor att spela in – men cashade in 3 miljarder.

Posters omslag Lights out och Annabelle.
Posters för Lights out och Annabelle.

För Lotta Losten har kometresan mot filmeliten i Hollywood varit komplex. David och Lotta har alltid samarbetat men i både svenska och internationella medier har det varit allt ljus på David. I de flesta stora intervjuer som gjorts med David i svenska medier sedan genombrottet är inte ens Lotta nämnd. Till och med svenska distributionsbolaget Fox ignorerade att Lights out startade som ett samarbete mellan David och Lotta. ”Långfilmen är baserad på David F Sandbergs kortfilm med samma namn som har över 10 miljoner visningar på Youtube”, hette det i pressreleasen.

– Jag har hållit på med teater sedan jag var liten, det är inte så att jag är med i Davids filmer bara för att jag är hans fru. Vi har alltid jobbat ihop. När vi först kom till Hollywood tog vi för givet att folk skulle se oss som ett team, men det gjorde de absolut inte. Det är först nu vi verkligen börjat sätta ner foten och visat att vi jobbar tillsammans.

Lotta och Davids nästa projekt är den Stephen King-baserade tv-serie de ska producera, som bygger på skräckmästarens novell N, som nu istället får titeln 8. David ska regissera pilotavsnittet och paret kommer sannolikt att få dela plats i förtexterna med Stephen King (som de inte träffat ännu). För David och Lotta påminner ingenting i deras liv i dag om hur det var för fyra år sedan.

De har bytt Olskroken mot Hollywood, med utsikt över den berömda Hollywoodskylten. Lotta berättar hur det slår henne gång på gång, särskilt om kvällen när solen blänker på de vita bokstäverna i sluttningen.

– När vi flyttade in i lägenheten i Los Angeles hade vi inte råd med möbler. När vi kunde köpa en stor tv och en jävla fin soffa som jag haft sparad på Pinterest i flera år, då kändes det som att vi verkligen hade lyckats.

David F Sandberg fixar en scen i Annabelle.
David F Sandberg fixar en scen i Annabelle.

Här kan du följa David F Sandberg på Instagram.

Här kan du följa David F Sandberg på Twitter.

Här kan du följa Lotta Losten på Instagram.

Här kan du följa Lotta Losten på Twitter.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-10 03:31