Därför snackar alla om Clubhouse – allt du behöver veta om nya sociala medier-flugan

Sociala mediet Clubhouse

Spontanpoddar och panelsamtal utgör innehållet i senaste sociala medier-plattformen Clubhouse.

Robin Åberg | Foto: Getty  |  Publicerad 2021-02-02 15:35  |  Lästid: 2 minuter

Du kanske inte hört talas om det än men i utvalda kretsar spås Clubhouse bli nästa stora sociala medier-plattform. De har redan lockat till sig en skara välkända profiler och antalet användare växer för varje dag – men vad är Clubhouse egentligen och vad är det som gör det så speciellt? Häng med så reder vi ut!

Vad är Clubhouse?

Till skillnad från andra sociala medier som Facebook eller Instagram postas inga bilder, videor eller texter på Clubhouse. Istället är det rösten och själva samtalet som är i fokus. Meningen är att det ska uppstå en sorts mingelparty där alla kan interagera, träffa andra och lära sig nya saker.

På App Store beskriver de själva sin tjänst som ”ett utrymme för avslappnade, drop-in konversationer med vänner och andra intressanta människor från hela världen.” Samtalen görs i olika rum där fokus ofta ligger på ett specifikt ämne. Ibland tar de formen av en livepodd, andra gånger kanske det blir mer likt ett panelsamtal där varje deltagare kan hoppa in i samtalet.

Exempelvis kunde användarna häromdagen lyssna till när Elon Musk intervjuade Vlad Tenev, vd för aktieappen Robinhood, om senaste turerna kring Gamestop och varför Robinhood begränsat handeln på appen.

Användarna kan själva skapa privata rum för vänner eller öppna ”rum” som andra kan gå med i. Säg att du vill snacka av dig efter att Sverige tvålat till Norge i EM-kvalet i fotboll eller diskutera Knausgårds senaste bok – skapa ett rum, dissa Norge!

Elon Musk är en av alla profiler som lockats till Clubhouse . Foto: Getty

Hur skaffar jag Clubhouse?

Just nu kan bara de som fått en inbjudan från en annan användare få tillgång till klubbhuset. Enligt Clubhouse själva kommer tjänsten öppnas upp för allmänheten, men när finns ännu ingen uppgift om. En inbjudan räcker dock inte, man måste även äga en Iphone eftersom appen endast finns på App Store.

Vem riktar sig Clubhouse till?

På sin blogg skriver Clubhouse att de i slutet av januari hade runt två miljoner användare. Själva lyfter de fram att tjänsten används av ett brett spann av musiker, forskare, idrottare, aktiemäklare, komiker, föräldrar och så vidare, men de har fått ett rykte om sig att främst inrikta sig på någon sorts ”elit”. Kanske har det att göra med att plattformen just blivit en hit bland kändisar som Elon Musk, Oprah och Drake samt det krångliga systemet med inbjudningar. Om du är en av de lyckliga som fått en inbjudan måste det ju betyda att du på något slags sex-stegs-logik är kompis med Oprah, eller?

Hur är det med säkerheten?

Till att börja med har Clubhouse valt samma väg som Facebook, nämligen att användarna ska använda sina riktiga namn på plattformen. Samtalen spelas inte in utan allt pågår live men man behöver inte vara särskilt uppfinningsrik för att hitta på sätt att spela in vad som sägs.

Ett annat problem med live är svårigheten att moderera innehållet. Clubhouse har såklart satt upp riktlinjer för användarna, men om någon inte följer dessa verkar det vara upp till andra användare att antingen blocka eller rapportera den skyldige. När Clubhouse släpps till allmänheten lär vi tyvärr få anledning att återkomma till den här frågan.

Vilka ligger bakom Clubhouse?

Clubhouse är grundat av Paul Davison och Rohan Seth, två Silicon Valley-filurer med bakgrund på bland annat Google och Pinterest. Företaget de driver Clubhouse genom heter Alpha Exploration co. och ska inte blandas ihop med guldgrävarfirman med samma namn. Däremot hoppas nog Davidson och Seth att Clubhouse ska bli deras guldgruva i takt med att plattformen växer.

Clubhouse har potential att kunna skapa något intressant men om de lever upp till potentialen och hur länge de kan hålla sig relevanta återstår att se. Det röstbaserade upplägget lär i alla fall betyda att risken för emoji-överdos elimineras.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2021-02-02 15:37