Kristofer Steneberg: Därför är en dålig Hallelujah-cover bad news för Facebook

Har vi slutat prata om Facebooks farliga framfart? Cafés chefredaktör påminner om en dålig men svinrik coverartist som nu säger sanningen om Mark Zuckerberg. Och den är inte snygg.

Kristofer Steneberg | Foto: Getty Images  |  Publicerad 2019-10-08 10:46  |  Lästid: 2 minuter

En av de sämre versionerna av Leonard Cohens Hallelujah (gud ska veta att det finns rätt många) är framförd av amerikanen Roger McNamee. Inget fel på hans gitarrspelande men han sjunger alldeles för hoppfullt och glatt för min smak. Tycker nog att det sköra och melankoliska passar bättre när texten egentligen handlar om – rätta mig om jag har fel – att göra andra människor besvikna.

Den här versionen sålde inte platinum direkt, men det gör inte så mycket eftersom Roger McNamee är en av världens mest framgångsrika riskkapitalister. Tidiga investeringar i dataspelsjätten EA, Sybase och Facebook har gjort att han gett extraordinärt bra avkastning till sina kunder. Ingen besvikelse där inte.

Den tidiga investeringen i Facebook gjorde så klart Roger McNamee ofattbart rik. Han har så mycket pengar nu att han inte behöver turnera på barer med en tafflig version av Halleluja. Istället har ägnat sin tid åt fler investeringar samt att ge råd till höga chefer på Facebook. Men något har börjat gnaga inom honom och för tre år sedan började han ställa alltmer obekväma frågor. Tråkiga släktingars semesterbilder fanns fortfarande kvar i flödet men han såg allt oftare hat och hot som inte togs bort. Inlägg som piskade upp rasism, grupper som hetsade, diskussioner som urartade, fejknyheter som delades.

Det tycktes som om budskap som triggade användarnas reptilhjärna (rädsla/hot) fick spinn snabbare, nådde fler. Frågorna ignorerades – vissa saker löstes temporärt – och problemen växte. Han började inse att även den bästa idén, hanterat av människor med goda intentioner fortfarande kan gå fruktansvärt fel. Hans bok Zucked: Waking up to the Facebook Catastrophe som kom ut tidigare i år är en uppgörelse med ett haveri som fortfarande pågår.

"Är det rimligt att likna Facebook vid en motorväg när motorvägen är felkonstruerad?"

”Facebook är en gryta gjord på oreglerad kapitalism, beroendeframkallande teknologi och auktoritära värderingar kombinerat med stort mått av Silicon Valley-hybris som serveras till miljarder användare som inte misstänker någonting”. Så skriver Roger McNamee som på kort tid blivit en av de tyngsta kritikerna till att Facebook jagar fler användare och högre intäkter hellre än att ta itu med faktumet att plattformen blivit ett verktyg som kan hetsa, skada och i förlängningen även döda människor. Martin Gelin har följt Facebooks utveckling i flera år och tar upp flera exempel i sitt reportage i Café som du kan läsa här.

Så bidrog Facebook till folkmordet i Myanmar

Mark Zuckerberg och svartvit bild på flyktingar i Myanmar.

Ett av dessa exempel är särskilt illa: Folkmordet i Myanmar. Här hade Facebook använts för att hetsa upp hatet mot folkgruppen rohingyas med en skrämmande effektivitet. Extremistiska buddistgrupper och militärpolis hade samverkat för att sprida lögner och påhitt om muslimerna på plattformen som till slut ledde till förföljelse och ett av vår tids värsta massmord. Det här är både FN och Human Rights Watch eniga om.

Ska en plattform på internet ha inbyggda värderingar? Kan och bör Facebook kontrollera en enskild persons nyhetsflöde? Är det rimligt att likna Facebook vid en motorväg när motorvägen är felkonstruerad? Det är några av frågorna som får svar i Martin Gelins reportage.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-10-08 13:22