Sonos svarar på massiva kritiken från användarna

Sonoshögtalare och skärmdumpar från Twitter med kritik till Sonos.

För Café svarar hifi-högtalaretillverkaren Sonos på kritiken från användarna efter att företaget meddelat att de inte längre kommer att släppa uppdateringar till gamla modeller. Högtalaremodeller som därmed riskerar att sluta fungera med tiden.

Markus Aamisepp | Foto: Getty & Twitter  |  Publicerad 2020-01-24 15:15  |  Lästid: < 1 minut

Det var i början av veckan som Sonos – alltså den amerikanska hifi-tillverkaren kända för sina multiroom-system – gick ut med att de i maj ska sluta uppdatera några av sina äldre produkter. Anledningen var att deras äldre ljudsystem lanserade mellan 2006-2011 inte längre klarar av 20-talets mjukvaror.

– Det är alltså produkter lanserade innan både smartphones och streaming-tjänster som idag är de vanligaste kontrollen och musikkällan. Det här gäller våra första produkter lanserade mellan 2006-2011 vilka helt enkelt har kommit till bristningsgränsen för vad de klarar av, säger Sabrina Krim, PR-manager på företaget till Café.

Produkterna som inte längre kommer att få mjukvaruuppdateringar eller nya funktioner är Sonos ursprungliga Zone Players, Connect och Connect: Amp (lanserade 2006, men inkluderar versioner sålda fram till 2015), första generationens Play: 5 (lanserad 2009), CR200 (lanserad 2009) och Bridge (lanserad 2007), skriver Sonos själva på sin hemsida.

I och med att högtalarsystem knappast är gratis väckte e-postmeddelandet som Sonos skickade till sina kunder om beslutet stora reaktioner. Personer som har pungat ut större summor på Sonos äldre produkter blir alltså kvar med ljudsystem som utan kontinuerliga uppdateringar riskerar att förlora funktionalitet.

Om du råkar vara en högtalarägare med äldre Sonos-produkter innebär det dock inte att produkterna kommer att sluta fungera över en natt. Sonos poängterar istället att de med tiden kan förlora prestanda i och med de uteblivna uppdateringarna.

– Produkterna kommer fortsätta fungera med nuvarande funktionalitet men får inga nya funktioner. Med tiden kan funktioner försvinna beroende på hur exempelvis någon av de 100 streamingtjänsterna i vår app gör uppdateringar, säger Sabrina Krim.

Du som Sonos-ägare blir kvar med två alternativ:

  1. Fortsätta använda dina gamla högtalare fram till teknikens lavinartade utveckling sätter stopp.
  2. Uppgradera till en ny Sonos-produkt där du får 30 procent rabatt för varje produkt du väljer att ersätta. Två alternativ som inte heller uppskattas av samtliga kunder.

Fortsättning lär, som det heter, följa.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-01-24 15:15