Skip to content

”Det svenska popundret” är personerna bakom ”Hitlåtens historia” nya SVT-serie

Det svenska popundret, LP-skiva.
Joakim Almén

”Det svenska popundret” är bland det bästa du kan se på tv just nu och lär bli årets ”Eran – punk i tre delar”.

Hitlåtens historia är SVT-programmet som, sedan första avsnittet om Roxettes Billboard-etta The Look sändes 2010, lyckats med det hyggligt svåra konsttycket att bjuda på supernördig trivia bortom Trivial Pursuit-vetande, men samtidigt också locka tittare som inte brinner för att veta varför R.E.M. använde en mandolin i Losing My Religion.

Nu är gänget bakom Hitlåtens historia tillbaka med ett nytt musikprogram på SVT. Den andliga uppföljaren till Hitlåtens historia heter Det svenska popundret och handlar, precis som titeln gör gällande, om framgångssagan som är svensk musikexport – från 70-talets ABBA till 10-talets Avicii och allt däremellan.

Det svenska popundret har premiär på SVT onsdag 16 oktober, men Café har fått kika på tre av programmets sex timmeslånga avsnitt – som inte kommer göra dig som gillade Hitlåtens historia besviken. Det svenska popundret har sin föregångares DNA: noggrann research, intervjuer med mängder av stora artister och nyckelpersoner, arkivfotomys, kraftig budget, hög ”åh fan!”-faktor och – inte helt oviktigt – Magnus Bronis mjukt pedagogiska berättarröst.

Redan i det första avsnittet En magisk afton i april skymtar kända figurer från modern svensk popmusikhistoria förbi. Det är Sylvia Vrethammar, Siw Malmkvist, Björn Skifs och hans Blue Swede, Bengt fucking Palmers (för kontext av det malplacerade ”fucking” – se första avsnittet), den målinriktade Polarstudiomannen Stikkan Andersson och givetvis Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid.

Producenten Bengt Palmers och Björn Skifs mitt i anekdoten om 6 april 1974, dagen som anses vara startskottet för det det svenska popundret när Abba vinner och Eurovision med Waterloo och Björn Skifs Blue Swede klättrar högst upp på den amerikanska Billboard-listan med Hooked on a Feeling.
Producenten Bengt Palmers och Björn Skifs mitt i anekdoten om 6 april 1974, dagen som anses vara startskottet för det det svenska popundret när Abba vinner och Eurovision med Waterloo och Björn Skifs Blue Swede klättrar högst upp på den amerikanska Billboard-listan med Hooked on a Feeling. Foto: SVT

Sen fortsätter premiummyset. I avsnitt två samsas bland annat Roxettes superframgångar med hits som The Look och It Must Have Been Love med det utsökta ”åh fan!”-iga sidospåret om Tomas Ledins kommersiellt misslyckade försök till en internationell karriär. Och i påföljande avsnitt är Denniz Pop och Max Martins hitfabrik, Cheironstudion i fokus.

I slutet av förra året sände SVT dokumentärserien om svensk punk Eran – punk i tre delar, en dokumentärserie som alla älskade att berätta att dom sett på Twitter och Instagram. Inget konstigt med det: Att se Thåström och Fjodor rocka loss på fritidsgårdar i Rågsved 1977 är för alltid ursäktad en röd stories-plupp i ditt Instagram-flöde. Med tanke på den goda kvalitén de första tre delarna av Det svenska popundret håller lär det ha samma potential.

Det svenska popundret har premiär på SVT och SVT Play på onsdag 13 oktober.

Det svenska popundret – avsnittsnamn

Avsnitt 1: En magisk afton i April

Avsnitt 2: Today Sweden – Tomorrow The World

Avsnitt 3: Hitkrattan och Cheiron-gubben

Avsnitt 4: Generation Blockflöjt

Avsnitt 5: Ett paradis för pirater

Avsnitt 6: Må bästa låt vinna

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.