Förra veckan hamnade klädjätten H&M i blåsväder när en bild där en mörkhyad pojke bär en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” ledde till massiv kritik och högljudda protester. Debatten har fortsatt efter de, men mamman till pojken har gått ut och tonat ner händelsen. Men för att förhindra att något sådant händer igen har nu H&M inrättat en ny tjänst för att ”ta itu med mångfald”.
Det är branschsajten Resume.se som skriver att H&M nu kommer att inrätta en mångfaldstjänst.
”För att motverka att samma grova misstag händer igen kommer man nu att inrätta en ny tjänst för att ’ta itu med mångfald'” skriver kedjan på Twitter.
– Vårt åtagande att ta itu med mångfald och inkludering är genuint, därför har vi tillsatt en global ledare på det här området, för att driva vårt arbete framåt, fortsätter H&M.
Bilden på pojken i tröjan är nu borttagen från alla H&M:s kanaler.
Läs mer om uppståndelsen kring bilden:
Efter att The Weeknd avbryter samarbetet – så svarar svenska H&M
H&M-pojkens mamma talar ut: ”Jag ser inte problemet, släpp det!”
6 saker som varit riktigt jobbiga för H&M – senaste året
Artikeln publicerades först på ELLE.