Det är ingen nyhet att världens största sport fortsätter att växa med alla möjliga – märkliga eller härliga – kollaborationer. Vi har sett samarbeten mellan David Beckham och H&M, Héctor Bellerín som varit modell för Louis Vuitton och Lionel Messi som varit ansiktet utåt för Pepsi. Så långt, inte jättespektakulärt. Men i veckan släpptes nyheten att Marseille, fotbollslaget Olympique de Marseille alltså, startar ett eget skivbolag tillsammans med branschjätten BMG.
Fokuset ska ligga på rap, hip-hop och R&B. Och kanske är det inte så konstigt som det låter. Musik- och streetwear-scenen har knutits ihop med fotbollen på senare tid. Paul Pogba är känd för sin dab, Antoine Griezmann för sin Fortnite-inspirerade målgest. Rivalerna PSG samarbetar med Bape och Jordan, raplåtar döps till namn på fotbollsspelare och bara häromveckan dök Lionel Messis namn upp i en låt med Justin Bieber och Chance The Rapper.
Den ikoniska klubben är bland annat kända för att som första franska klubb ha vunnit Champions League, och att ha varit hem åt spelare som Didier Drogba, Franck Ribéry, Jean-Pierre Papin och, för all del, Chris Waddle. Nu gör man dock historia på nytt då OM Records, som de kallar sig, kommer att bli världens första fotbollsklubb som lanserar ett skivbolag.
– Den kulturella länken mellan hip-hop och fotboll är mycket stark, särskilt i en stad som Marseille med en så livlig och kreativ musikscen. Partnerskapet med OM skapar nya möjligheter för nya talanger och konstnärssamlingar från Marseille, södra Frankrike och Afrika, säger Sylvain Gazaignes, vd på BMG.
Det är inte första gången som fotbollslaget har med musikvärlden att göra. Highsnobiety rapporterar att så sent som förra månaden samarbetade klubben med den brittiska rapparen Hardy Caprio när han fick tillgång till lagets hemmaarena Stade Vélodrome för att spela in sin musikvideo.