Här är årets 6 glassnyheter från GB – Café testar

Cafés Joakim Almén testar GB:s glassnyheter 2020.

Sveriges kanske tydligaste glass, Igloo Cola gör comeback och Magnumfamiljen får tillökning av en glass med rosa ruby-chokladhölje. Café sätter sin vana trogen på sig glasskonsumentkepsen på sniskan och testar sig igenom 2020 års glassnyheter från GB.

Joakim Almén  |  Publicerad 2020-02-17 16:14  |  Lästid: 4 minuter

Ett av de säkraste tecknen på att vi går mot ljusare och livsgladare tider är GB:s tillkännagivande av årets glassnyheter. I år är inte nyheterna lika omfattande som förra året, då GB stoppade ner hela tio nya sorter i glasskylarna. Istället får vi nöja oss med sex nyheter totalt – där bland annat den gamla pinnglassklassikern Igloo Cola gör bejublad (nåja) comeback.

Igloo Colas bejublade (nåja) återkomst i all ära – på förhand smäller nog trots allt den nya premiumosande Magnumglassen Ruby högst. Magnum Ruby rider på den rådande konfektyrtrenden med ruby-choklad. I Magnum Rubys fall doppas vit chokladglass med så kallat hallonswirl i rosa choklad – ruby-choklad. Bland övriga nyheter märks lågkalorifavoriten Solero med mangosmak och ytterligare ett tillskott i den stora Magnumfamiljen med Salted Caramel & Glazed Almonds.

– 2020 har vi starka nyheter från färgglada, fruktiga glassar till lyxiga Magnum. Vi är först att lansera en glass med ruby-choklad och ser fram emot att presentera Magnum Ruby. det är såklart superkul att kunna erbjuda Igloo Cola igen efter svenska folkets önskan, säger Olivia Nilsson, produktchef på GB Glace, i ett pressmeddelande.

Men hur levererar egentligen GB:s nyheter smakmässigt? Café satte sin digitala redaktör tillika glasskonnässör på det tuffa jobbet att testa sig genom nyheterna.

Samtliga glassar finns i butik nu, förutom Pippiglassen som förväntas anlända till glassdiskarna i slutet av mars.

Cafés Joakim Almén testar GB-glassnyheterna 2020.
Cafés glasstestare ockuperar ett konferensrum för det ack så viktiga glasstestet.

Om Cafés glasstestare

Namn: Joakim Almén
Favoritglass: Konservativt och tråkigt nog Hemglass Glassbåt och GB:s Sandwich. 
Glassätarfrekvens: En per vecka vintertid, fyra per vecka sommartid.
Snöade senast in på: Återupptäckt mjukglassen. Funkar förvånansvärt bra även vintertid. Eller ja, i alla fall för icke-säsongsbundna personer.
Främsta glassnostalgi: Mormor och morfars mjukglassmaskin i barndomens Avesta.

1. Igloo Cola

72 ml. Ca 15 kronor.

Så säger GB: ”Den läskande goda favoriten är tillbaka! Isglass med colasmak som består av två ihopsatta glasspinnar.”

Så tycker Cafés glasstestare: Tillsammans med Piggelin är Igloo Cola fan i mig det tydligaste vi har i det här avlånga glasslandet. Det är EN smak och den kommer som en dubbelpinne att bryta loss om du, mot förmodan, vill dela med någon (men det vill du inte). Sen smakar Igloo Cola också som riktig colasmak ska och bör smaka – och tillskillnad från GB-syskonet Calippo Cola slipper du den tidskrävande, frustrerande uppvärmningsproceduren. Du är min statsminister i sommar, Igloo Cola.

2. Magnum Ruby

90 ml. Ca 25 kronor.

Så säger GB: ”Len vit chokladglass med hallonswirl och ett täcke av unik ruby-choklad. Finns även i miniformat där glassen består av vit chokladglass som doppats i ruby-choklad. ”

Så tycker Cafés glasstestare: Magnum Ruby är dyr och smakar dyrt. Lena smaker men samtidigt något karaktärslös. Hade förväntat mig mer än en treplushistoria av den mest spännande nyheten på förhand.

3. Magnum Salted Caramel & Glazed Almonds

90 ml. Ca 24 kronor.

Så säger GB: Krämig salt kolaglass med kolaswirl som doppats i Magnumchoklad med glaserade mandelbitar i.

Så tycker Cafés glasstestare: Skit i Magnum Ruby – här har vi årets nykomling i Magnum-land. Tung och dessertig i sitt smakmässiga utförande, där den salta kolaglassen gifter sig väldigt väl med de glaserade mandelbitarna. Årets godaste glassnyhet!

4. Cornetto Mermaid

120 ml. Ca 20 kronor.

Så säger GB: ”Färgsprakande nyhet från Cornetto med hallonglass, matchaglass, hallonsås och strössel i en härligt rosa våffla. Passar både stora och små glassälskare. Finns även i flerpack i miniformat där struten är grön och glassen består av hallonglass, hallonsås och strössel!”

Så tycker Cafés glasstestare: Har aldrig förstått mig på Cornetto-lobbyismen som, sjukt nog, existerar där ute. Men här, HÄR! Cornettos sjöjungfruglass må se ut som en färgsplashande barnglass vid första anblick, men stäm mig då om jag faller för det enkla greppet att blanda en jävla massa smaker för att se vad som händer. De krispiga smurfliknande kulorna på toppen adderar en överraskande god smakeffekt och årets modesmak – hallon (jag tittar på er Pepsi och Coca-Cola) – funkar bättre än på länge i en glasskontext. Oväntat bra!

5. Solero Mango

68 ml. Ca 17 kronor.

Så säger GB: ”Fräsch mangoglass som består av 65% frukt och fruktjuice. Glassen är veganmärkt och innehåller endast 58 kcal.”

Så tycker Cafés glasstestare: You had me at 58 kalorier. Älskar att kunna äta glass utan dåligt samvete och jag älskar att kunna äta glass utan dåligt samvete som dessutom smakar spänstigt syrligt och fruktigt svalkande på samma gång. Mitt ibland syrlig- och fruktigheten har Solero Mango även fyllig konsistens à la Mangolassi. Beach 2020, i dubbel bemärkelse.

6. Pippi tjolahoppglass

55 ml. Ca 14 kronor.

Så säger GB: ”För att fira att Pippi Långstrump fyller 75 år i år lanseras Tjolahoppglass till alla yngre glassälskare. Glassen är en smaskig nyhet i glada Pippi- färger med hallon- och vaniljglass som doppats i ett överdrag med vit choklad. Precis som alla GB Glaces barnglassar är Pippis Tjolahoppglass ansvarsfullt utvecklad för barn, där det säkerställts att varje glass uppfyller GB Glaces egna höga krav gällande innehåll av kalorier, mättat fett och tillsatta sockerarter.”

Så tycker Cafés glasstestare: Den enda av GB-nyheterna som inte fanns tillhands vid provsmakningen. Men det gör inte så mycket: Precis som med Bamseglassen bland förra årets nyheter är Pippiglassen ändå utom tävlan för Cafés ålderstigna 30+-smaklökar. Pippis tjolahoppglass kommer säkerligen rosa marknaden bland nyfödd… förlåt, barn mellan 2-5 år med sitt psykedeliska-barnprogram-på-70-talet-yttre. Pluspoäng för att en krona per såld glass doneras till Astrid Lindgren Company och Rädda Barnens välgörenhetsprojekt Pippi of today.


Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-02-17 23:31