H&M skrotar ikoniska jeansmärket Cheap Monday

De billiga och rockiga stuprörsjeansen är nu ett minne blott för svensk modehistoria.

Marlon Appelgren | Foto: Cheap Monday  |  Publicerad 2018-11-27 11:42  |  Lästid: 1 minut

Billiga och otvättade jeans med smal passform och rockig design – så kan man kort beskriva grunden till framgången för det svenska jeansmärket Cheap Monday.
Märket som startades 2004 av jeansprofeten Örjan Andersson tillverkade redan 2006 mellan en och en halv och två miljoner plagg. Vilket förklarar varför du såg deras döskallelogga på varannan rumpa som inte fyllt tjugofem. Tio år senare bör dessa stuprörsbrallor ses på som ett kulturarv för att ge en inblick i hur 2000-talets byxmode i Sverige faktiskt såg ut.

Nu är det populära märket tyvärr snart inget mer än ett minne blott då jeansmärket ska läggas ner. Det meddelar H&M-gruppen, som i ett pressmeddelande skriver att bolaget ska fokusera mer på sin kärnverksamhet, rapporterar Aftonbladet.
Nedläggningen av jeansmärket påverkar ungefär 80 anställda i Stockholm och Tranås. Avvecklingen startar på en gång och planeras att avslutas nu i sommar. Vid årsskiftet kommer även onlinebutiken och den fysiska affären i London att stängas ner.
Vila i frid, Cheap Monday ❤️
Artikeln är först publicerad på King.

Dela på Facebook
Tweeta