Kiss släpper uppföljare till slutsåld rom

Näst på tur i Kiss dryckesbukett bör väl ändå vara en välkyld gin?

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2020-11-16 10:24  |  Lästid: 2 minuter

Rockbandet Kiss lanserar en produkt! Ja, det kanske inte är något som får ögonbryn att resa sig. För mången luttrad rockman är Kiss ett kommersiellt jippo, mer jämförbart med Halloween och Alla hjärtans dag snarare än sina kontemporära kollegor som Led Zeppelin och Black Sabbath.

Och absolut. Gene Simmons är på många sätt en bedrövlig person. Kanske är Kiss det enda rockbandet som är stolta över att ha en ”produktportfölj”. Men, det är också viktigt att ha med sig att Kiss under några år på 70-talet var ett helt otroligt rockband som spelade sin boogierock med exakt det antal hjärnceller som rockmusik ska spelas med. (Nollvision bör råda).

1975 var Kiss världens bästa rockband, med kanoner, konfetti och en synkroniserad dans.

Bandet var också föregångare inom den så livaktiga genren ”sälja ut”. Lunchlådor, kondomer, flipperspel och andra produkter pryddes av Kiss sminkade nunor. När sajten Ranker.com skulle ranka de galnaste merchandise-produkterna som Kiss tagit fram så rörde det sig till och med om strängar till en luftgitarr, toalettpapper med Hello Kitty (sminkad som Kiss) och, det eviga exemplet, Kiss-kistan. En kista som bland annat legendariske Pantera-gitarristen Dimebag Darrell ligger begravd i.

– Jag älskar att leva, men detta gör att alternativet ser riktigt jäkla bra ut, sade Gene Simmons själv vid lanseringen av kistan.

Och det ska sägas att Kiss är fortsatt populära. När bandet var som störst hade deras fanklubb, Kiss Army, över en miljon medlemmar, och mellan 1977 och 1979 sålde bandet varor för ungefär 100 miljoner dollar. När bandet lanserade sin första rom i oktober döpt efter deras kanske bästa låt, Black Diamond, så kraschade Systembolagets hemsida av trycket. Läge att hänga på låset därför när nu Kiss Detroit Rock Rum släpps.

KISS Detroit Rock Rum tillverkas i Dominikanska republiken på melass från sockerrör och lagras i mellan åtta till femton år på bland annat bourbonfat. Smaken är nyanserad med tydlig fatkaraktär och liten sötma. Det finns tydliga inslag av torkade aprikoser, choklad, kanel, pomerans, smörkola, vanilj samt arrak, meddelar tillverkaren.

Lanseringen av de 12 000 flaskorna som släpps sker klockan 10:00 den 17 november genom Systembolagets tillfälliga webblansering och i 216 butiker runt om i Sverige.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-11-16 10:26