Skip to content

Klassiska moppen har blivit elmoppe – så bra är nya Yamaha Neos

Yamaha Neos
Joakim Almén

Café testar folkmoppen som blivit anpassad för framtiden.

Du som var tonåring någon gång under 2000-talet minns säkerligen Yamahas moppe Neos. En av kungligheterna inom mopedkategorin skoter. När nu Yamaha är inne på den fjärde generationen av klassikern Neos är det för första gången som den körs på el.

Bensin i blodet eller inte – Cafés testpilot svirar på sig skinnpajen från tonåren och testar nya Yamaha Neos med Cafés banala men stundtals effektiva testmetod ”Viktigt på riktigt”.

Kanske viktigast, hur känns den att köra?

Väldigt trevlig! Elmotorn är extremt tyst och att säga att Neos flyter fram på vägen är ingen underdrift. Hade glömt hur roligt det faktiskt är att köra en skoter. Accelerationen förtjänar extra beröm och det känns tryggt att du inte behöva oroa dig för att irritera bilar i din omgivning med en klappkass accelerationsförmåga när rödljuset slår om till grönt. Efter att ha kört Neos i några veckor lutar det åt att jag spelar in det behagliga ljudet från el-accelerationen, gör en evighetslång loop och använder i insomningssyfte.

Så pass. Hur snabbt går den då?

Yamaha Neos är en moped klass 1, vilket innebär att du får köra den på ett vanligt B-körkort, och har en topphastighet på 48 km/h (i nedförsbackar kom Café upp i 50 km/h som högst), vilket är absolut tillräckligt men också ofrånkomligen något långsammare än din trimmade Honda X8R när du var 15 år.

Är den tillräckligt snygg för att inte behöva skämmas när du kör en skoter som vuxen människa?

Skämmas? Kom igen. Neos faktiskt väldigt tjusig och knappast något du som någorlunda ung vuxen (hur länge får man egentligen klassas som ung vuxen?) behöver skämmas för att köra. Modeordet vi letar efter här är tror jag är urban design. Elskotern Neos är kort och gott jävligt snygg.

Yamaha Neos är utrustad med frontljus som för tankarna (eller ja, åtminstone undertecknads tankar) till de gulliga bilarna i Bamses magasin-serien Brum. Detta är alltså inte ett minus – tvärtom!

Hur funkar laddningen?

Du öppnar utrymmet under sadeln där du förvarar hjälmen och klickar ut batteriet. Eller batterierna. När Café testade Yamaha Neos var elmoppen utrustad med två litiumjonbatterier, vilket är något du kan köpa till extra. Ett batteri, som väger åtta kilo, laddar du antingen på plats direkt i moppen eller konkar upp till din bostad och laddar i ett vanligt eluttag. Att ladda batteriet från noll till fullt tar cirka åtta timmar – det är alltså fulladdat över en natt och redo för morgondagens pendling.

Låter oknussligt! Hur länge räcker batteriet?

I 37 kilometer, vilket ju är klart tillräckligt för en dags pendlande fram och tillbaka i en större svensk stad. Med två batterier blir räckvidden totalt 68 kilometer. Detta är något i underkant om man jämför mot konkurrerande varumärken i samma prisklass.

Får jag plats med en matkasse i förvaringsutrymmet?

Si. I förvaringsutrymmet, där du normalt förvarar hjälmen, får du plats med en maxad Ica Maxi-påse utan större bekymmer.

Något annat av värde att rapportera?

Neos har ingen nyckel i den traditionella bemärkelsen att du behöver vrida om en nyckel. Istället har du en så kallad smart key som känner av när du är i närheten av moppen som gör det möjligt att starta motorn, trycka på knappen ”run” och gasa iväg. Precis som de flesta moderna elektriska fordon finns det även en app där du kan se det mesta. Fast det mesta, som toppfart, batteriförbrukning och kilometerräknare, syns redan på den digitala displayen när du kör.

Yamaha Neos kostar drygt 36 000 kronor, ganska saftigt ju. Är den verkligen värd priset?

Gudarna ska veta att det kryllar av elmopeder på marknaden, och det är klart att det finns elmopeder med mer utstickande yttre (trehjuliga Goodyear Ego 2 eller Pharrell Williams svenska favorit Cake är två exempel) och med längre räckvidd. Men gillar du det klassiska skoterutseendet och vill ha ett elfordon med en rejäl portion körglädje så är svaret kort och gott ja!

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.