Denimgiganten Levi’s har sedan rockmusikens födelse haft en lika självklar roll inom musikvärlden som i modevärlden: märkets klassiska byxor har burits av alla från Ramones till Rolling Stones. I höst lanserar man också ett samarbete med en av musikvärldens största på 2000-talet: Justin Timberlake.
Det ska sägas att Timberlake inte är direkt främmande för denim. Om George Costanza i Seinfeld på 90-talet ville drapera sig själv i sammet, så finns det mycket goda bevis på att Justin Timberlake några år senare försökte sig på samma manöver, fast i denim.
Samarbetet med Levi’s verkar dock ha en något annorlunda karaktär. ”Fresh leaves” är namnet på den kollektion som Memphis-sonen har kokat ihop tillsammans med Levi’s, som tar avstamp i Timberlakes kärlek till musik. Kollektionen går i samma toner som artistens senaste skiva Man of the woods som bytte ut de tidigare skivornas glittriga disco och smäktande smokingballader mot något mer jordigt och akustiskt.
Kollektionen innehåller flera nya tolkningar av Levi’s klassiska plagg: den ikoniska jeansjackan kommer i ett camomönster medan 501-jeansen görs i en modernt slimmad silhuett. Samarbetet har växt fram de senaste åren då Timberlake bland annat har också burit märkets plagg under sin senaste världsturné.
– Kläder är lika viktigt för en musikers kreativa process och utförande som musiken. Denna kollektion blir därför ett försök för mig att dela med mig av mina erfarenheter till mina fans, säger Timberlake i ett pressmeddelande.
Justin Timberlakes samarbete med Levi’s släpps den 4 oktober i utvalda butiker och på levi.com.