Nyligen släppte USA:s expresident Donald Trump ett par blaffiga basketsneakers med heltäckande gyllene pynt. Ett led i att dra in ännu mer cash i det redan stora merchmaskineriet kopplat till Trump.
399 dollar kostar ett par guldsprayade Trump-sneakers och Cafés modechef Daniel Lindström är inte imponerad. I en intervju med SVT sågar han skorna.
”Ska man vara riktigt ärlig är den ju fullständigt tacky. Det är en basketsko som skriker högt”, säger Lindström.
Sneakerskulturen är inte vad den var för fem år sedan och i dag blåser trendriktningen mot mer dressade skor.
”Just nu är intresset för sneakers ganska lågt. Tycker man den här skon är löjlig, då kan man tänka sig att det här är sista dolkstöten i en redan krisande bransch”, säger han.
Sneakerserna lär inte dra in extra kampanjcash, mer än från redan frälsta Trump-supportrar.
”Det är mer gatans kultur och trender kommer därifrån, det här är en sko för hans fans”, avslutar Lindström.