Nu kan du köpa barnbilar från Bugatti för 300 000 kronor

Världens dyraste födelsedagspresent?

Markus Aamisepp | Foto: Bugatti  |  Publicerad 2020-07-27 12:44  |  Lästid: 2 minuter

Om din son eller dotter aldrig nöjt sig med trötta leksaker från Lekia finns nu ett vräkigare alternativ att ge som födelsedagspresent eller julklapp. Lyxbilmärket Bugatti har nämligen nu lanserat en ny version av sin Bugatti Baby-modell som är anpassad för barn. Men för att förstå varför ett av världens vräkigaste bilmärken släpper ett rysligt dyrt vrålåk för knattar krävs en liten historiesynopsis.

Grundaren av bilmärket, Ettore Bugatti, hade två söner där minstingen (och den antagligen bortskämde) Roland önskade sig en bil i födelsedagspresent 1926. Pappan, som tyckte det var ett rimlig begär, mejslade tillsammans med sin äldre son ihop en så kallad ”Bugatti Baby” vilket var en mini-replika av Bugattis kända tävlingsbil ”Type 35”. Resultatet blev inte helt otippat även en hit bland andra rika människors barn, vilket gjorde att märket producerade 500 av de vräkiga barnmodellerna mellan åren 1927 och 1936.

Knappt 100 år efter knattesuccén är alltså Bugatti igång igen och ska återigen producera 500 modeller av Bugatti Baby II som är en modern tolkning av den tidigare varianten. Den nya modellen är eldriven, 75 procent av storleken på en vanlig type-35 och kommer i tre varianter i olika prisklasser.

Basmodellen – som kostar ungefär 300 000 kronor – har två olika körlägen. Med den första (novice mode) går bilen upp i cirka 20 kilometer i timmen. Med den andra (expert mode) uppnås hastigheter på närmare 50 kilometer i timmen.

Skulle det inte vara nog finns två vräkigare varianter (Vitnesse och Pur Sang) som kostar 440 000 respektive 600 000 kronor. Med dessa modeller får du även med en extra nyckel som låser upp elakare hastigheter på cirka 70 kilometer i timmen och – beroende på bilkörarens vikt – kan gå från 0 till 100 kilometer i timmen på bara sex sekunder.

Men vad ska ett barn göra i ett vrålåk som kan uppnå minst sagt dödliga hastigheter, undrar du kanske? Jo – trots att den första Bugatti Baby-modellen från 1926 var ämnad för grundarens åttaåriga son är den nya varianten anpassad för ”unga tonåringar”. Bor du i Sverige där du inte får köra själv (den har trots allt bara ett säte) förrän du är 18 år gammal blir det hela lite trassligt. Men det kan ju vara ett bra (och otroligt dyrt) sätt att lära ditt barn fickparkera på tomten!

Är du sugen på världens antagligen vräkigaste barnbil kan du läsa mer om den på Bugattis hemsida.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-07-27 12:56