Hoppa till innehåll
Denna sida är ett samarbete med Acast

Kristoffer Triumf om hur han blev Värvet: “Acast ser till att podcast tas på allvar”

Redaktionen

Värvets Kristoffer Triumf hyllar podcastplattformen Acast: “Viktig spelare i att se till att podcast tas på allvar”.

Acast Open gör det möjligt för vem som helst att starta en podcast, och nå ut till en bred publik. När Värvet grundades av Kristoffer Triumf var poddlandskapet en smula snårigare, och togs inte på lika stort allvar som i dag, sju år senare.

Den 5 mars 2012 lade en då okänd Kristoffer Triumf ut det första avsnittet av en ny intervjupodcast. I Sverige fanns det ännu inte särskilt många podcasts värda namnet, och Kristoffer var sannolikt först med att göra en podcast med långa, oavbrutna intervjuer.

– Jag tyckte själv att jag var så himla sen med allting. Det kändes som att jag var sen med iPhone och upplevde det som att alla utom jag hade det 2011. Radio hade tidigare funnits som någon slags defaultfunktion på ens telefon, men med smartphonens ankomst försvann det. Samtidigt upptäckte jag podcastaren och komikern Marc Maron, som kom att betyda mycket för mig, som för så många andra, berättar Kristoffer Triumf.

Under 90-talet arbetade Triumf på Nöjesguiden men menar själv att han inte var särskilt bra på att jobba där. Trots det fick han ändå göra intervjuer med artister som Olle Ljungström, och fann en ganska stor glädje i att utföra intervjuerna. Mindre roligt blev det när han kom hem med 1,5 timma bandad intervju och tvingades koka ned det till 5000 tecken på grund av printmediets frustrerande begränsningar.

– Podcast blev nog som mitt sätt att ta igen den där frustrationen. Jag och några kompisar hade på 90-talet, i sluttampen för tidningar som Pop och Bibel, en idé om att göra ett magasin med svinlånga intervjuer som vi ville skulle heta Porträtt. Eftersom vi var fyra helt okända amatörer från Nöjesguiden var det helt omöjligt att sälja in idén.

Två decennier senare upptäcker Kristoffer Triumf komikern Marc Maron och dennes podcast ”WTF with Marc Maron”, och tänker att det kanske ändå var någonting för honom att göra, men på svenska. Han köper därför våren 2011 två mikrofoner och bjuder in Lotta Lundgren till sin då okända ateljé i Vällingby.

– Vi var bekanta från reklambranschen, men kände inte riktigt varandra. Hon hade precis som jag hoppat av ett framgångsrikt reklamarjobb för att istället jobba med mat, vilket var inspirerande för mig. Hon kom till mig på Midsommarafton av alla dagar, och det blev ett jättefint snack. Däremot krånglade inspelningsutrustningen jag köpt och lät så illa att det helt enkelt blev för dåligt, berättar Kristoffer.

Fredrik Wikingsson hör vid den här tiden av sig med ett erbjudande om att jobba på Breaking News med honom och Filip Hammar. Poddidén läggs på is, men är fortfarande levande. När så Filip bjuder över Kristoffer Triumf med familj till Los Angeles över jul och nyår tänker han att han ska på vinst och förlust försöka intervjua Marc Maron.

– Jag ljög ganska friskt för honom och sa att jag hade samlat på mig massor av intervjuer med att de inte kommit ut än. Han hade väl inte så stort mediatryck på den här tiden, och sa att jag fick komma om jag tog med mig fem dosor med Odins Extra Stark Snus, säger Kristoffer.

”Det var en viktigt drivkraft för mig att starta podcasten, jag ville ha någonting där jag fick bestämma”

Tack vare Marc Marons något otippade snusberoende fick Kristoffer Triumf till intervjun i Marons numera mytomspunna garage. Den hastigt inköpta Zoom (portabel inspelningsutrustning) användes aldrig då Maron erbjöd Triumf att spela in på sin utrustning.

Med intervjuerna med Lotta Lundgren och Marc Maron bakom sig insåg Kristoffer att formatet kändes intressant och faktiskt kunde bli något.

– Det var någonting som klaffade, på flera sätt. Det var fler än jag som ville ha innehåll i sin nya smartphone. Alex & Sigge fanns ju faktiskt inte när jag började, utan det var Fredagspodden och Filip & Fredrik, och några till, berättar Kristoffer.

Det tog inte lång tid innan podcasten uppmärksammades i branschen, och snabbt ut till en bred massa.

– Jag hade aldrig upplevt någonting liknande den våren, att få lite hype — även om den var väldigt begränsad till en början. Jag hade alltid jobbat i konstellationer hela livet, på redaktion eller byrå, så för mig var det helt nytt att vara utgivare. Det var en viktigt drivkraft för mig att starta podcasten, jag ville ha någonting där jag fick bestämma, säger Kristoffer.

Hur lång tid tog det innan du kände att du kunde, och kanske framförallt ville, syssla med podden på heltid?

– Det var en otroligt organisk process. Jag hade andra jobb hela tiden från början fram till 2014-2015. Någonstans där fick jag ett jobb på FLX som castare för en tv-serie vilket var jättekonstigt för jag hade aldrig gjort det. Jag hjälpte de med castingen för en tv-serie som var ungefär som Så mycket bättre för komiker, och efter det insåg jag att jag inte hade några andra jobb på lut. Jag insåg under hösten att jag inte jobbat med något annat än Värvet på väldigt länge.

Du håller fortfarande programmet relevant efter sju år, trots att vi har ett ganska begränsat antal offentliga personer i Sverige. Kommer du någonsin ”komma fram”, så att säga?

– Marc Maron har ett lite större land att verka i, men han är ändå inne på avsnitt 1076, i skrivande stund, men då har han haft vissa gäster typ tre gånger. Det kommer väl jag också kunna göra, jag vet inte hur intressant det är för någon annan än mig men Revärvet kommer begravas från nyår. Nu är det helt plötsligt möjligt att intervjua någon tre gånger utan att det känns konstigt. Det hade varit jobbigt om man var tvungen att göra Re-re-re-värvet.

Anser du att du har banat väg för andra podcastare? Hur då?

– Det är svårt för mig att veta det, tycker jag. Det är klart att om det fanns en intervjupodcast när jag började som jag kände till så finns det väl 600 nu, men det hade det säkert funnits utan mig. Jag vill inte tuta i egen lur, men en hybrisdag kanske jag skulle kunna säga någonting i stil med att människor i nöjesbranschen kanske jag har varit med om att ta på större allvar.

Sedan flera år tillbaka ligger Värvet på podcastförlaget Acast. När Kristoffer Triumf själv började fanns det ingen som Acast på marknaden, och i dag ser det helt annorlunda ut. Dessutom kommer det bli ännu enklare för vem som helst att skapa och ge ut en podcast genom ett knapptryck, och faktiskt nå ut till en bred publik, genom det nya Acast Open.

Gratisversionen ger alla möjlighet att skapa en podcast RSS-feed vilket gör det möjligt att distribuera sin podcast till podcastappar, man får grundläggande analysverktyg samt en hemsida för sin podcast.

Vad har Acast betytt för podcastcommunityn?

– Jag tänkte på det i dag att det är så otroligt häftigt att det är ett så stort bolag som bara håller på med podd, i jämförelse när jag började och det fanns så få andra som gjorde det också. Att få se en bransch växa fram från ingenting, och för en gångs skull är det inte porrbranschen som driver den utvecklingen. Acast har varit en viktig spelare i att se till att podcast tas på allvar. Numera är det ju nästan en hygienfaktor i en marknadsplan. Ofta är podd uppe på agendan när man ska sprida någonting, till skillnad från när jag jobbade med reklam och det var print, radio, eller tv.

Hur kommer Acast Open att påverka podcastlandskapet?

– Jag har genom åren fått ganska mycket mail från folk som vill starta podd och som kastar sina idéer på mig. Mitt råd är nästan alltid samma sak: sitt inte och maila mig, utan testa bara att göra det. Kanske inte så bryskt, men det är när man faktiskt gör någonting som man vet att det håller. Det är mitt tips kring podd, eftersom det är så otroligt enkelt och billigt att göra. I värsta fall behöver du två smartphones, i värstvärsta fall två smartphones och en dator. Nu för tiden kan man klippa och synka i telefonen, trösklarna är låga för folk att testa sina idéer. Det är en ynnest att ha någonting som är sitt eget.

Tjänsten Acast Open riktar sig till vem som helst som vill starta en podd, oavsett om det är första gången, eller om man vill ta nästa steg i sin poddkarriär. Nu har du som läsare hos Cafe möjlighet att få ett gratis Acast Open-medlemskap under 6 månader som ger dig åtkomst till flera bra verktyg för din podcast. Använd koden CAFE som ger dig åtkomst till Influencerpaketet. (Värde 1400kr)
Här kan du ta del av erbjudandet.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.