Hoppa till innehåll

Poppels bryggeri gör succé med ny ljus lager

Vänder det för hantverksbryggerierna? Poppels senaste satsning pekar åtminstone åt ett mer positivt håll.

I en tid då det är kämpigt för många hantverksbryggerier piggar det upp med ljusare tongångar, som här. Den 28 februari släppte Poppels Poppelino Lager, en ljus lager för 13:90 och faktiskt bryggeriets första satsning på just ljus lager i det prissegmentet. Resultatet blev över 20 000 burkar sålda första dygnet, fler än Poppels någonsin sålt vid en lansering i Systembolagets beställningssortiment. Nu i dagarna landar nytillskottet även på hylla i hela 175 butiker runtom i landet.

”Det är en tuff tid för branschen och det här är en viktig satsning för oss. Vi trodde på produkten och hade höga förväntningar, men det är rättvist att säga att det här överträffade dem. Vi fick göra en akut ommöblering i vårt tappschema för att få upp ännu fler burkar till vårt lager för att inte gå tomma redan efter ett par dagar,” säger Mats Wahlström, vd på Poppels Bryggeri.

För att hålla nere priset berättar Poppels att man gjort flera effektiviseringar av både bryggprocessen och användandet av råvaror.  Ett exempel är jästen som man odlar upp själv och återanvänder flera gånger.

Mats Wahlström siar avslutningsvis om Poppelinos framtid.

”Vi vet att det är ölälskarnas intresse som styr vilka produkter som hamnar på hyllan, och här tycker vi att det verkar som att vi träffat rätt. Vi jobbar nu aktivt med att fortsätta hålla detta höga intresse vid liv och vår ambition är att Poppelino ska vara tillgänglig för så många som möjligt när lanseringsperioden är över.”

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.