Svenska Juniper lanserar morgonrockar – vi har intervjuat grundaren

Silkeslena sängkläder till rimliga priser, fluffiga handdukar och nu senast – lyxiga hotellmorgonrockar att använda hemma. Vi har träffat Mathilda Wibom Westberg, grundaren och hjärnan bakom Juniper.

Allting började när Mathilda och mannen var på smekmånad för några år sedan. De bodde på ett mysigt boutiquehotell uppe i bergen på Mallorca och sov i de skönaste sängkläderna de någonsin upplevt – en lyxig känsla hon ville ta med sig hem till vardagen.

Hon åkte därför in till Palma för att köpa hem likadana sängkläder, men upptäckte att de inte bara var otroligt dyra. De hade även andra mått än svenska sängkläder. Där och då såddes första fröet till vad som skulle komma att bli Mathildas egna bolag – Juniper.  

Vad är visionen med Juniper?

– Med Juniper vill jag inspirera till att hitta ett lugn, att hitta stunder varje dag när man kan njuta lika mycket som man gör när man är på semester. Det är lätt att fastna i att leva för helgen eller för nästa semester vilket jag tror alla kan göra ibland, berättar Mathilda.

Nu senast har ni lanserat morgonrockar. Hur kommer det sig att just det blev den nya produkten?

– När vi reser är en av de mest avkopplande och tillfredsställande stunderna att få komma upp på hotellrummet, ta av en varm dusch innan man kryper upp bland massa hotellkuddar insvept i en mjuk morgonrock. Så jag tänkte, varför inte göra det till en del av vardagen?

Med den upplevelsen i åtanke bestämde hon sig för att designa en supermjuk, men ändå dressad morgonrock, som inte bara kan användas på morgonen eller när man kommer upp ur isvaken på vintern, utan även när man gör sig i ordning inför en lördagskväll.

– Att ha på sig en morgonrock den första stunden på morgonen tror jag gör en lugnare, stressar något mindre och njuter lite mer av morgonkaffet. Detta samma gäller när det kommer till att svepa en mjuk, fluffig handduk om sig efter duschen, förklarar hon.

Vad skiljer den från andra morgonrockar på marknaden?

– Vi ville inte att det skulle bli en ”vanlig” morgonrock. Det handlade mycket om att få detaljerna rätt. Bara bältet tog oss lång tid att hitta rätt tillverkningsteknik till för att få det att kännas lyxigt och annorlunda. Det slutade med att hela bältet sys för hand av vårt team i Portugal. Även slagen, manschetterna och passformen jobbade vi med länge för att de skulle få en exklusiv, bekväm och avslappnad känsla.

Spana in Junipers morgonrockar här!

Precis som sängkläderna och handdukarna är Junipers morgonrockar inspirerade från boutiquehotell i södra Europa och tillverkade i 100% Supima-bomull som är en av världens finaste.

Vad är det som är så speciellt med Supima-bomullen som används?

– Det fantastiska med att jobba med den bomullen är att Supima-kooperativet granskar, analyser och certifierar varje enskild produkt vi skapar för att försäkra sig om att vi endast använder oss utav topp 1% av världens bomull från kooperativets familjeägda gårdar. 

När morgonrockarna skulle lanseras valde Mathilda att lura in familjemedlemarna på fotograferingen. Berätta om tankarna bakon fotograferingen!

– Vi lyssnade på vår community och de önskade bilder på produkterna i sin rätta miljö, så vi bestämde oss för att ta med oss våra nya morgonrockar till familjesemestern i södra Europa, säger hon och fortsätter:

– Men familjen hade inte fått reda på något innan men jag hade bestämt mig för att hon skulle lyckas övertyga några av dem att vilja vara med på bilder – och så blev det! 

– Eftersom mycket av inspirationen och hela idén till Juniper hämtats från södra Europa så kändes miljön helt naturlig, det som däremot kanske växt sig på under senare tid är att vi gärna vill skapa en multigenerationell känsla där hela familjen är med – oavsett ålder. Det tycker jag skapar en otrolig genuinitet i bilderna.

Hur ser framtiden ut för Juniper – kan vi förvänta oss några nya produktlanseringar?
– Idag erbjuder vi sängkläder, handdukar och morgonrockar i den absolut finaste kvaliteten man kan tänka sig. Framåt kommer vi successivt bygga ut vårt produktutbud med andra produkter som passar in på vårt virtuella boutique-hotell som vi brukar kalla för ”Hôtel de Juniper”, säger Mathilda och tillägger hemlighetsfullt:

– Jag kan avslöja att vi väldigt snart lanserar produkter inom doft-segmentet.

Vill du se hela Junipers produktutbud? Klicka här!

Dela på Facebook
Tweeta