5 sätt att lindra din pollenallergi – utan biverkande mediciner

Att bli trött och hängig av allergimediciner är inte ovanligt. Med naturliga hjälpmedel slipper du biverkningarna – och preparaten kan också vara väldigt effektiva mot dina pollenbesvär.

Anaïs González Cruz | Foto: Shutterstock  |  Publicerad 2017-04-03 13:46  |  Lästid: 2 minuter

Att våren är här är ett glädjande besked för många, men långt ifrån alla. Den prunkande årstiden är startskottet för den svenska pollensäsongen och nu inleds en lång period av påfrestande besvär för pollenallergikerna.

Symptomen behandlas i de flesta fall med receptfria mediciner, som dock kan ge upphov till biverkningar såsom trötthet och huvudvärk. Särskilt nässpray är skadligt om det används under en längre tid.

Att varva medicinerna med naturliga hjälpmedel kan därför vara ett bra alternativ för somliga allergiker – här är 5 tips.

1. Perilla

Den kinesiska örten perilla innehåller antioxidanter och flavonoider som lindrar besvären vid pollenallergi. Växten finns bland annat i det naturliga kosttillskottet Allermin, som inte har några kända biverkningar.

2. Ingefära

På grund av sina många hälsosamma egenskaper har ingefära använts som ett naturligt läkemedel i hundratals år. I roten finns antihistaminer och antiinflammatoriska ämnen som är välgörande under pollensäsongen. Ät roten som den är eller gör ett te på färsk ingefära som du dricker dagligen.

Ingefära har många användningsområden och kan bland annat lindra pollenallergi.

3. Nässköljare 

Att skölja näsan med koksaltslösning är en välbeprövad metod mot nästäppa och rinnsnuva. Med en nässköljare spolar du bort allergen som fastnat i slemhinnorna och flimmerhåret. Tekniken är särskilt gynnsam för personer med mild eller måttlig pollenallergi och bör tillämpas såväl morgon som kväll.

4. Bipollen 

Få livsmedel är så fullspäckade med näring som bipollen. Pollenkornen samlas in av bin som föda till kolonin och innehåller bland annat aminosyror, vitaminer, antioxidanter, enzymer och fettsyror. Att tillföra lite bipollen i din kost stärker ditt immunförsvar och sägs också lindra olika pollenbesvär.

5. Luftrenare 

Det är svårt att helt undvika att få in pollen i våra bostäder, men med en luftrenare i hemmet kan du rena luften från partiklar. Klokt är att placera luftrenaren i sovrummet för att förebygga besvären nattetid. Kom även ihåg att duscha innan du går och lägger dig för bli av med pollen som fastnat på hud och hår under dagen.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2017-04-03 15:56