Så överlever pollenallergikern våren – 11 tips som faktiskt fungerar

Som om det inte vore nog med coronaviruset drar också pollensäsongen snart igång. Men lugn – det finns möjligheter att lindra din pollenallergi.

Lukas Nordén  |  Publicerad 2020-03-17 16:59  |  Lästid: 4 minuter

Pollensäsongen gör nu entré och den ständigt gnällande pollenallergikern står inför sitt livs största dilemma: Ska hen gå i dvala till slutet av sommaren eller riskera sitt välmående genom att sätta foten utanför ytterdörren? (Av pollenanledningar då, corona-diton existerar ju som bekant också i nuläget). Lösningen på problemet tar oftast form i nässpray och andra Apoteket-preparat som dämpar symtomen i några ynka timmar. Men för en mängd pollenallergiker krävs något strängare säkerhetsåtgärder än så och månader av förberedelser är att föredra.

Om du oturligt nog är en av de som drabbas av pollensäsongens entré listar Café de bästa tipsen för att lindra din allergi.

LÄS OCKSÅ: Så avgör du om du har pollenallergi, coronavirus eller en vanlig förkylning

1. Gör dig av med ditt husdjur. Eller ja, se i alla fall till att husdjuret inte beträder din säng

Människans bästa vän och andra pälsklädda varelser blir pollenallergikers största fiende under våren. Efter ett besök i parken och några hundratals kullerbyttor på gräsmattan kan dina husdjur förvandla ditt eget hem till en pollinerad blomma. Om du mot förmodan inte är känslomässigt redo för att göra dig av med de små lurviga krabaterna kan du i alla fall förbjuda dem att hoppa upp i sängen, och på så sätt undvika att vakna upp mitt på natten av en allergisk reaktion.

2. På med solbrillorna

Svullna, röda och kliande ögon drabbar de flesta pollenallergiker, men vad många inte vet är att solglasögon kan lindra besvären. Solglasögon fungerar alltså inte bara som ett perfekt skydd mot solens UV-strålar, utan också som en barriär mellan dina ögon och pollen som svävar runt i luften.

3. Stäng fönster och ytterdörrar

Blir ditt rum en ångande bastu på somrarna? Självklart kan det då vara lockande att öppna fönster och ytterdörrar som en del av kylningsproccessen, men var medveten om att det kryllar av pollen i luften som sveper in. Om hettan blir för outhärdlig är det bäst att öppna ett fönster tidigt på morgonen eller sent på natten när pollenhalterna är lägre.

4. Undvik att torka kläder utomhus

Den mest grundläggande regeln i hur du lindrar din pollenallergi är att försöka undvika utomhusvärlden till varje pris. Med det sagt är det också självklart att man torkar sin blöta tvätt inomhus. Det kanske tar längre tid, men det är värt det i slutändan. En pollenallergikers motto: Lev inte livet på en pinne, stanna inne.

5. Klipp gräset tidigt på morgonen

Gräset blir inte kortare av att du tittar ut genom fönstret och tänker ”äsch, jag gör det sen”. Ingen gillar sysslan, men den måste utföras av någon. Det finns trots allt ett listigt knep som gör det möjligt för pollenallergiker att klippa gräsmattan utan att attackeras av ett moln av pollen. Ta fram gräsklipparen tidigt på morgonen, eftersom det är då som daggen binder pollenkornen.

6. Försök att träna inomhus

På våren är det viktigt att försöka minimera träningspassen utomhus och på så sätt minska exponeringen för pollen. Om du inte har möjlighet att träna inomhus är det, precis som med gräsklippning, bäst att träna på morgonkvisten då daggen binder pollenkornen. Är du en långdistansare? Håll dig inne på rundbanan. Är du en fotbollsspelare? Börja med ”futsal” i stället.

7. Duscha innan du går och lägger dig

Vänj dig vid någorlunda blöta kuddar i sängen, för nu ska du ändra i rutinerna och ta kvällsduschar i stället för morgonduschar. Med samma tänk om att inte låta husdjur hoppa upp i sängen är det viktigt att själv hålla sig ren och inte sprida pollen överallt i hemmet.

8. Var medveten om korsallergier

Pollenallergiker lider ofta av något som kallas för ”korsallergier”, vilket är allergi mot en allergenkälla. Pollenallergiker som reagerar på björk kan ibland exempelvis också reagera på trädnötter, frukter tillhörande den botaniska familjen Roasaceae, samt morötter, selleri och potatisskal.

9. Följ pollenrapporter

För att må optimalt under pollensäsong ska du inte vänta på symtomen för att illa kvickt börja medicinera direkt efter. Genom att följa pollenrapporter kan du ta reda på när det är högsäsong och börja medicinera innan det, så att kroppen hinner vänja sig vid preparaten.

10. Fimpa cigaretterna!

Tobaksrök förvärrar pollenalergikernas välmående under våren. Det kan därför, med tanke på det och andra hälsofaktorer, vara dags att fimpa cigaretterna och stoppa in en prilla i stället.

11. Drick en gin & tonic

Om det inte vore tråkigt nog att behöva stänga in sig på sitt rum för att undvika de fasansfulla symtomen som pollen medför, så är det också bevisat att många alkoholalternativ förvärrar pollenallergin. Det betyder dock inte att du kommer tvingas genomgå flera vita månader för att må bra, men i stället rekommenderas det att du byter ut ölen mot gin & tonic.

Om du vill läsa mer om varför gin & tonic inte förvärrar pollenallergin som andra alkoholalternativ så har Café skrivit en text på ämnet tidigare.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar