Profilbilderna som får svenskarna intresserade – och de som undviks

En rykande färsk undersökning från Match avslöjar en hel del matnyttiga tips för alla singlar som vill förbättra sitt profibildsgame.
När Match frågade vilka profilbilder som får svenska singlar intresserade, uppger nästan hälften (47 procent) att de föredrar bilder där personen ler samt bilder utan filter. Kämpigt för alla surpuppor med sepiafilter, med andra ord. Andra bilder som ökar chansen för en dejt är spontana bilder och bilder som visar personens hobbies. Så länge inte hobbyn är till exempel fiske, får man anta.
Vad som möjligtvis helt bör undvikas, är jobbrelaterade bilder, festbilder samt bilder i badkläder. Sådana bilder tycker nästan ingen om, visar det sig.
Enligt de kvinnliga singlarna verkar hundtricket fortfarande i viss mån gå hem, men absolut inte enligt männen. 14 procent av kvinnorna uppskattar när profilbilden inkluderar ett djur, till skillnad från ynka 4 procent av männen.
Jacqueline Joo, dejtingexpert på Match kommentarar resultatet.
"Många vill framhäva den bästa sidan av sig själva online genom att använda filter, men faktum är att det sällan går hem. Allt fler singlar letar efter genuina och ärliga profilbilder och att stora leenden är populärt beror på att de flesta av oss söker en positiv partner. Känslor smittar, så det bör man tänka på redan när man skapar sin profil."
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Match.com Nordic AB. Den bygger på 1001 intervjuer med singlar 20–60 år i den svenska allmänheten. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 14 – 22 mars 2023. Resultatet har vägts på kön, ålder och region.