Skip to content

Därför är ”Psychonauts 2” årets bästa tv-spel

Psychonauts 2
Joakim Almén

”Föreställ dig en Tim Burton-film med (ännu) djupare karaktärsporträtt där det svarta humorfiltret vridits upp till max. Släng på charmiga och väl utförda plattformselement i Super Mario-anda och du får Psychonauts 2”. Pinfärska uppföljaren till kultspelet ”Psychonauts” imponerar duktigt på Cafés Joakim Almén.

Spelsnillet Tim Schafer har skrivit klassiska spel som The Secret of Monkey Island, Grim Fandango och underskattade Brütal Legend. Den amerikanske speldesignern med äventyrsgenren som nisch står även bakom kultklassikern Psychonauts som, när det släpptes 2005, blev en kommersiell flopp trots att det hyllades stort av kritiker för sin egensinnighet.

Trots att relativt få spelade Psychonauts håller de relativt få som spelade originalet det högt, väldigt högt. 2015 drog Double Fine, Schafer och Grim Fandango-gängets spelstudio, igång en crowdfunding för en uppföljare till Psychonauts. Sex år senare och en hel del goa Microsoft-pengar längs vägen är Psychonauts 2 äntligen här. Och tamejfan, vilket spel det är sen.

Föreställ dig en visuell resa värdig Tim Burtons bästa stunder med (ännu) djupare karaktärsporträtt där det svarta humorfiltret vridits upp till max. Släng på charmiga och väl utförda plattformselement i Super Mario-anda och du får Psychonauts 2. En kreativ milstolpe inom tv-spelsmakande och årets hittills bästa tv-spel.

En psykedelisk färgbomb! En av de roligaste världarna i mästerliga ”Psychonauts 2” består av flower power med en rejäl portion syratoppad svamp.

Det är inget krav att ha spelat det första spelet för att hänga med i storyn, även om uppföljaren tar vid ungefär där det första spelet slutade. I en introsnutt summeras händelserna i det första spelet och sedan kastas du som huvudkaraktären Razputin Aquato rakt in i Dr. Lobotos tandläkarhjärna för att rädda Truman Zanotto, en av agentfirman Psychonauts medlemmar.

Psychonauts 2 är ett plattformsspel med äventyrsinslag och du spelar som nämnde Psychonauts-studenten Raz, ett 10-årigt barn från en cirkusfamilj som begåvats med psykiska krafter. Raz kan hoppa högt, frysa tid, kasta eld och göra ditten och datten med sina mentala krafter. Så långt är inget annorlunda från ett traditionellt plattformsspel. Det som gör spelet unikt är den spelmässiga designen.

En relativt stor hub-ish-fungerande värld, som du kan utforska fritt, är sömlöst integrerad med olika världar. Eller snarare folks psyken. För att Raz ska kunna nysta ut olika mysterier och ta sig vidare i den lysande skrivna storyn måste han ta sig in i, och utforska, spelets karaktärers hjärnor. Det kan handla om alltifrån att ändra tankeprocessen hos en lite väl casinoglad Psychonauts-lärare till en amerikansk tv-gameshow i 70-talsanda där du ska samla mat till en kräsen jury bestående av en matkritikertrio. Ja, du hör, det är lika galet som kreativt.

I en av världarna, förlåt hjärnorna, i ”Psychonauts 2” ska du på tid imponera med dina på kockegenskaper på en skeptisk matkritikertrio i en tv-gameshow i 70-talsanda.

Undertecknad skulle textmässigt kunna free roama på hur länge som helst. Men för att koka ner essensen av briljansen i Psychonauts 2 följer nedan en kortare Keynote-inspirerad programförklaring. Skevt? Kanske. Men så är också Psychonauts ett skevt spel. För Tim Schafer et al. har lyckats med något så ovanligt som att göra en titel som är:

  • Exceptionellt välskriven
    • Storyn är engagerande och bjuder på flera vändningar av ”oj, jävlar!”-karaktär. Mest imponerar dock karaktärernas djup och komplexitet som är bland det bästa som skrivits inom tv-spelsväg.
  • Garvig
    • Mörk humor varvas roliga samtidsreferenser, vilket ger upphov till en del kluckande. Spelet lämpar sig för alla åldrar, men ska du ha ut max av det behöver du vara tillräckligt gammal för att förstå humorn.
  • Spelmässigt underhållande
    • Toppenstory och djupa karaktärsporträtt i all ära – ett spel, och framförallt ett plattformsspel som Psychonauts 2 är, står trots allt och faller med sitt spelmässiga underhållningsvärde. Här är det nästan full pott också. Det är helt enkelt förbannat kul att dubbelhoppa upp för plattformar, lösa lagom kluriga pussel och sopa på fiender med några av huvudkaraktären Raz psykiska förmågor. Spelet påminner om Nintendo 64-klassikern och genrepolaren Banjo-Kazooie och når nästan upp i plattformsgenrens obestridda mästare i spelmässigt underhållningsvärde – Mario.
  • Sinnesutvidgande kreativt
    • Spelets Cartoon Network-förenliga grafiska stil funkar fint, men det är framförallt designen i världarna som är bland det mest färgsprakande och kreativa man sett i spelväg. Konceptet att spelets protagonist dyker in i karaktärers innersta tankeprocesser gör att spelmakarna fått, och tagit sig, kreativa friheter att utforma världarna helt fritt. Med perfekt resultat. Man blir själv försiktigt sugen på att ta sig in i och ta del av valfri Double Fine-medarbetares innersta tankeprocesser.
  • Välljudande
    • Soundtrack och röstskådespeleri: on point. Om Jack Black agerar röstskådespelare, vars karaktär drar av en låt på en Woodstock-inspirerad festival i en av spelets mest kreativt bubbliga och färgsprakande världar? Såklart.

Oavsett om det handlar om en tv-serie, film eller ett tv-spel så älskar man titlar som stannar kvar i en långt efter den sista slutscenen. Psychonauts 2 är definitivt en sån titel och kan mycket väl vara årets bästa tv-spel när 2021 ska summeras.

”Psychonauts 2” släpps den 25 augusti till PC, Mac, Playstation 4 och 5, samt Xbox One och Xbox Series X/S. Spelet ingår dessutom i Xbox Game Pass. Café har spelat ett recensionsexemplar på Xbox Series X.

Betyg:

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.