Skip to content

Quentin Tarantino – nu bästsäljande författare inom kiosklitteratur

Robin Åberg

B-filmsmästaren broderar vidare på historien från hans senaste film och toppar amazons försäljningslista.

Att Quentin Tarantino har en förkärlek till gamla b-filmer, musik, manlig vänskap, fötter, hämnd och upprättelse är inget nytt. Säger man att något känns Tarantino fattar folk vad man menar. När Tarantino nu gör författardebut kommer det inte som en chock att den släpps i klassiskt kiosklitteratur-format av typen som såldes på bensinmackar och kiosker under 70-talet.

Boken går precis som Tarantinos senaste film under titeln Once Upon a Time in Hollywood, och på klassiskt kiosklitteratur-vis har den såklart en snärtig tag line, ”Hollywood 1969… You shoulda been there!”. Om inte annat kvalar det in till bokhyllan bara för det snygga omslaget som även det går i retroestetikens tecken.

Samma dag boken släpptes (29 juni) åkte den enligt Deadline direkt upp på förstaplatsen på listan över amazons bästsäljande fysiska böcker, en plats som den fortfarande innehar. Kanske kan den framgången betyda fler böcker från regissören som sagt att han kommer pensionera sig som regissör efter sin tionde film (han räknar sin senaste som den nionde).

DiCaprio och Pitt under inspelningen av filmen. Foto: Getty

Handlingen i boken är delvis samma som i filmen men här får Tarantino utrymme att bredda ut sin historia och sina karaktärer ytterligare. Den falnande Hollywood-stjärnan Rick Dalton (som spelades av Leonardo DiCaprio) och hans stuntman, Cliff Booth (Brad Pitt) utgör återigen huvudpersonerna i historien om ett Hollywood i förändring som snart ska komma att skakas i grunden av Charles Mansons hippiesekt.

Bland annat får vi veta mer om Booths historia under andra världskriget då han tydligen dödade fler än någon annan under USA:s krig mot Japan och belönades med dubbla medaljer. En historia som ligger till grund för Booths svajiga mentala hälsa som ibland sken igenom i filmen.

För den som vill ha snärtig kulturkritik bjuder boken på sedvanligt Tarantino-manér på rappa dialoger och längre utläggningar om b-film, skådespelande och utländska klassiker. Bland annat nämns att “Cliff wanted to lick the screen” när han såg svenska klassikern Jag är nyfiken – gul. Låter som perfekt sommarläsning att ta vidare till uteserveringens rappa (nåja) diskussioner.

Boken Once Upon a Time in Hollywood finns att köpa hos välsorterade bokhandlare och online nu.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.