Hoppa till innehåll

Här är svenska klädmärket som gör succé i ”White Lotus”

Scen från den andra säsongen av White Lotus
Joakim Almén

OAS sätter färg på karaktärerna i en av årets populäraste tv-serier.

Andra säsongen av HBO Max mörka dramakomediserie White Lotus har precis gått i mål. Serien, vars första säsong ansågs vara en av årets bästa tv-serier under 2021, har fullkomligt exploderat i popularitet under hösten och vintern när den andra säsongen blivit en av årets största seriesnackisar.

Gemensamt för de båda säsongerna är att de följer flera ekonomiskt väldigt välbärgade sällskap som checkar in och bor på den fiktiva hotellresortkedjan White Lotus. Eftersom både säsongerna utspelar sig på varmare breddgrader (Hawaii respektive Sicilien) är det främst luxuöst semestermode som gäller. Och det är här Sveriges bidrag till White Lotus kommer in.

I båda säsongerna kläs flera karaktärer i det svenska klädmärkets OAS kulörta skjortor, badbrallor och slippers. Något som skett helt organiskt, som det heter på marknadsföringsspråk.

”Vid första säsongen hade produktionen hittat och köpt in plagg från oss på eget bevåg, men till andra säsongen hörde dem av sig och vi hjälpte dem att välja ut produkter när vi fick veta att säsong två skulle utspela sig på Sicilien”, berättar Oliver Lundgren, vd och grundare av OAS.

OAS startade redan 2010 när Oliver Lundgren inspirerades av semestermodet i Barcelona och började sälja espadrilles på hemmaplan, något som var ovanligt i Sverige på den tiden. Sakta men säkert växte OAS och sen några år tillbaka säljer man badbyxor, skjortor, badrockar och andra plagg och accessoarer som ingår i resortmode. I OAS dna finns de kulörta printarna – något som visat sig vara en perfekt match för White Lotus.

I den första säsongen syns Jake Lacys douchebag-karaktär Shane i en färgstark skjorta från OAS och i den andra säsongens fjärde avsnitt förekommer ett par gröna badbrallor från samma svenska klädmärke när Jennifer Coolidges karaktär Tanya lever bubbelloppan tillsammans med nyfunna vänner.

Foto: HBO Max

Dessutom har den andra säsongens kanske största douchebag Cameron (Theo James) på sig ett par slippers från OAS i det sjätte avsnittet.

White Lotus är dock inte första gången det svenska semestermodemärket syns på tung plats inom populärkulturen. I en musikvideo med det sydkoreanska pojkbandet BTS syns hela gruppen bära badrockar från märket. Dessutom har en handduk flimrat förbi jämte Brad Pitts karaktär Cliff Booth i Quentin Tarantinos snygga Once Upon a Time in Hollywood.

Det känns som ett starkt erkännande när serier, filmer och musikvideos av den här kalibern väljer OAS. Vi tror och hoppas att OAS uttrycksfullhet har bidragit till dragningskraften hos dessa jättar inom populärkulturen”, säger Oliver Lundgren.

Hur högt är marknadsföringsvärdet av att era produkter synts i så stora popkulturella sammanhang?

”När produktioner når en form av artistisk nivå så är det nästintill obetalbart att ta sig in. Så det går nog knappt att värdera den här typen av produktsynlighet. Man mutar inte Tarantino med en handduk om man säger så.”

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.