Raplegend blir creative director – på svenska Tretorn

Outkast-stjärnan André 3000 blir creative director på klassiska tennisföretaget Tretorn. Tillsammans ska man uppdatera märkets klassiska sneakers.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2017-02-22 11:59  |  Lästid: < 1 minuter

André 3000 är den ikoniske rapparen från Outkast som på senare år gjort sig lika känd för sin excentriska klädstil som för sin flyfotade rapteknik. Några som har fått upp ögonen för den 41-årige Atlanta-rapparens stil är svenska Tretorn, mest kända för sitt tennisarv med sina klassiska Nylite-sneakers, uppfinnandet av den moderna tennisbollen och genom att klä Björn Borg i början av hans karriär.

Nu kliver Outkast-stjärnan, vars riktiga namn är André Benjamin, in som creative director på det svenska företaget. Hans roll ska bland annat inkludera att modella märkets kommande höstkollektion och designa en kommande sneakerkollektion som är tänkt att uppdatera märkets klassiska sneakers. Nick Woodhouse som chef över Tretorns moderbolag berättar att rapparen dök upp till mötet med Tretorn med egna ritningar på nya skor:

– Han har en väldigt tydlig syn på stil, på hur han klär och för sig, berättar Nick Woodhouse.

Woodhouse menar att märket har valt bort unga influencers till förmån för den rutinerade rapparen, vars legendariska karriär grundlades redan 1994 med Outkasts debutskiva Southernplayalisticadillacmuzik:

– André är inte någon "flavor of the month". Det finns många fantastiska, unga influencers där ute, men André är redan etablerad. Unga människor vill samarbeta med honom, därför ville vi göra detta, berättar Woodhouse för WWD.

För mer information om samarbetet, håll utkik på Tretorns hemsida. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 09:39