Annons

RMH och Kanyes kompis vill lyfta fram unga kreatörer under Sthlms modevecka

Under Stockholm Fashion Week ska hiphopkollektivet RMH visa upp en alternativ plattform för mode där utvalda kreatörer genomför interaktiva presentationer, visningar och konversationer. Streetwear-samtal, guldtänder och Kanye Wests creative director utlovas.

Tom Cehlin Magnusson
RMH och Kanyes kompis vill lyfta fram unga kreatörer under Sthlms modevecka

Det heta hiphopkollektivet RMH (Respect My Hustle), som bland annat inkluderar Silvana Imam, Erik Lundin och Cherrie, lanserar under den kommande modeveckan i Stockholm en alternativ visningsarena för unga designers. Initiativet kallas SPACE by rmh och förenar sex lovande designers med två internationella streetwearstjärnor: Virgil Abloh och Heron Preston.

Annons

Virgil Abloh är till vardags designer och grundare av hajpade märket Off-White, tillika creative director åt Kanye Wests diverse designäventyr. Virgil Abloh och Heron Preston (designer och ansvarig för shoppingplattformen HPC Trading) kommer att delta i ett samtal om streetwear och modeindustrin, och kommer DJ:a under en av kvällarna.

Gilla Cafe.se på Facebook
heron-preston-virgil-abloh-00

Heron Preston och Virgil Abloh.

De medverkande modeskaparna kommer genomföra olika aktiviteter där besökarna får göra avgjutningar för sina egna grills hos Trinity Tafari, medan this is Sweden ger besökarna möjlighet att skapa sina egna plagg med ett ”do it yourself”-kit för att belysa alternativen till konsumtionshetsen inom modeindustrin. Förutom dessa märken deltar även Official Gallery, STAI, Hi On Life och Die Monde.

RMH_0116-700x926

Babak Azarmi (t.h) tillsammans med RMH-kollegorna NISJ och Joel Nyström.

– RMH vill addera något nytt till den streetwearkultur och generation av kreatörer som växer fram i Sverige idag. Mode är en förlängning av musiken som skapar starka subkulturer. De designers som medverkar hos RMH får en fri yta att förmedla sitt manifest och vi kommer att sträva efter samtal, fest och mode, säger Babak Azarmi, grundare av RMH.

Det är i samarbete med kommunikationsbyrån Patriksson Communication och e-handelsplattformen Tictail som RMH genomför evenemanget, med syftet att erbjuda ett alternativ till det traditionella modeetablissemanget.

– Vårt mål på Tictail har alltid varit att bygga ett community kring nya märken och konstnärer från hela världen. Det kändes helt självklart för oss att samarbeta med RMH för att ge dessa designers den uppmärksamhet de förtjänar och för att skapa en röst som sprider deras kreativitet och passion, säger Carl Waldekranz, VD och medgrundare på Tictail.

SPACE by rmh kommer äga rum den 30-31 januari under Stockholm Fashion Week på Scenkonstmuseet i Stockholm.

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar