Så blir du av med bakfyllan – 7 tips från Harvardforskare

Scen från filmen The Hangover.

Bota det som botas kan. Här är 7 tips som förhoppningsvis gör din bakfylla något mindre intensiv.

Markus Aamisepp  |  Publicerad 2019-09-17 10:15  |  Lästid: 4 minuter

Ingen gillar att vakna morgonen efter en utekväll. Helst ligger du kvar i sängen och kvider dig hela dagen – trots att den nu kanske delas med en gammal falafelrulle som halvt inmundigades innan du slocknade till best of Wahlgrens värld natten innan.

Livet går dock vidare och nödvändiga måsten som att jobba för sitt leverbröd eller mangla tvätt finns. Därför är många desperata för att skära ned på de förödande effekterna som en bakfylla för med sig.

Ökentorr strupe, obehagliga svettningar och den övergripande känslan av att vilja lämna jordelivet är bara få exempel på bieffekter av vad som ansågs vara en god idé kvällen innan.

Här hade Alan, Phil och Stu från Baksmällan behövt lite kolhydrater, Ipren och kanske en återställare om man ska lyssna på Harvardforskarna.

Bota det som botas kan: nu har Harvardforskare sammanställt en lista på saker du kan göra för att motverka bakfyllan och som ser till att du kommer på fötter igen.

1. Återställare

Detta har säkert visat sig funka för de flesta på diverse festresor där dagordningen innehåller en punkt – konstant supande. Vare sig det handlar om att avnjuta en Corona på en solstol eller flaggpunsch i skidbacken, att balansera en konstant fylla är ett sätt att slippa må dåligt, menar forskarna.

Vissa människor får en slags alkoholabstinens när effekterna av drogen börjar avta. Något som bidrar till den förödande döda-mig-nu-känslan.

”Hair of the dog that bit me” säger Jack Nicholson i The Shining innan han tar sig en återställare av en imaginär bartender.

Trots att det kan funka är det föga överraskande inget som forskarna rekommenderar. Den kortsiktiga lösningen på lidandet gör inget annat än att föreviga en cykel av oavbruten fylla – dessutom förvärrar det den framtida bakfyllan när rusdrycken väl tagit slut.

2. Drick vätskor

Det mest kända och vedertagna knepet för att motverka en bakfylla är att agera mänsklig fontän – alltså genom att dricka kopiösa mängder vatten. Helt rätt är det också.

Alkohol är en slags promotor för urinblåsan då det stryper tillförseln av så kallat antidiuretiskt hormon, något som förminskar mängden urin som produceras av njurarna.

Detta är alltså varför du känner dig som en uttorkad tvättsvamp när du vaknat efter en natt med alldeles för många förtärda jägerbombs.

Visst kan det vara svårt att få i sig något överhuvudtaget när man knappt kan lyfta huvudet från kudden utan att Victoriafallen forsar ut ur munnen – men enligt forskarna kan även några få klunkar vatten göra bakfyllan mer skonsam.

3. Kolhydrater!

Glöm eventuella dieter och bekymmer om kärlekshantagen på ryggtavlan just idag: kolhydrater måste konsumeras!

Förtäring av alkohol kan minska blodsockervärdena, vilket innebär att det bultande och svullna huvudet är ett resultat av att hjärnan jobbar så hårt den bara kan med det lilla bränsle den har att leka med. Struntar du då i att äta för att illamåendet är så intensivt gör du bara allt värre.

Enligt forskarna är toast och juice ett bra sätt att varsamt skjuta värdena tillbaka över tröskeln. Bre alltså en osund ostmacka och kläm ut saften på apelsinerna i kylen så är du strax tillbaka på banan igen.

En korpulent Thor Ragnarok äter nachos och guacamole. Bra för bakfyllor, mindre bra för bekämpning av skurken Thanos.

4. Undvik mörk alkohol

Om du drack whiskey och jägermeister igår kväll är det försent för att få ut något av detta tips. Men flera studier har visat att ljusa alkoholsorter som vodka och gin är mycket mer skonsamma mot kroppen än mörka sorter som rödvin och tequila.

Huvudingrediensen i all alkohol är etanol – men de mörkare varianterna innehåller även andra kemikalier som metanol, vilket gör allt så mycket värre.

Metanolet innehåller nedbrytbara produkter som är extra giftiga – vilket gör bakfyllan så där extra potent och vansklig.

5. Antiinflammatoriska läkemedel

Exempel på antiinflammatoriska läkemedel är Ipren och Voltaren som förmildrar huvudvärken och den allmänna värken i kroppen. Dock kan medicinen göra magen mer orolig som redan kämpar med irritationen som alkoholen ställt till med.

Har du en elakartad bakismage är alltså ett par Ipen kanske inte att föredra.

6. Drick kaffe eller te

Det första många gör en bakismorgon är att sätta på kaffekokaren och tålmodigt vänta på att livets dryck ska få tankeverksamheten att i alla fall gå från apa till stenåldersmänniska.

Dessvärre har dock koffein ingen övernaturlig inverkan när det gäller bakfyllor. Vad det gör är att du blir lite mer alert – precis som vanligt när man dricker kaffe, te eller Nocco.

Var dock varsam – kaffe sätter igång urinblåsans alldeles egna turbofunktion, vilket innebär att ytterligare glas vatten som inte smakar annat än andedräkt måste förtäras efteråt.

Precis lika missnöjd som Ron Swanson från serien Parks and Recreation ser gemene man ut när kaffet inte magiskt tillintetgör bakfyllan.

7. Vitamin B6

Det har visat sig att människor som får i sig vitamin B6 – alltså det som finns i exempelvis mjölkprodukter, potatis och frukt – innan, under och efter en berusning får mildare bakfyllor.

Det innebär alltså att att det kan finnas genvägar för att få i sig dessa vitaminer utan att behöva stå och glufsa i sig kokt potatis vid bardisken.

White russian på förfesten för den vitamintäta mjölken, Strawberry daiquiri för bären på huvudjippot och sedan pommes under bakiskäket – upplagt för framgång?

Källa: Harvard Health Publishing.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2019-09-17 22:01