Skjortmärket Schnayderman’s återupplivar ”Rör inte min kompis”-budskapet

Schnayderman's väcker liv i klassisk paroll för att motverka mobbning och rasism.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2018-12-13 16:37  |  Lästid: 2 minuter

Svenska modevarumärket Schnayderman’s, utsett till årets skjortmärke 2017 av Café, lanserar i december en ny kapselkollektion som ska återuppliva en kampanj som man menar är lika aktuell i dag som 1985 – ”Rör inte min kompis”.

Budskapet kan tyckas självförklarande, men för alla som inte var med på 80-talet så var den ikoniska handen från början en symbol för en kampanj som startades i Frankrike av organisationen SOS Racisme under namnet ”Touche pas à mon pote” för att motverka mobbning, främlingsfientlighet och rasism.

Rör inte min kompis-skylt.

Kampanjen reste över världen, bland annat till Sverige där över en miljon ”Rör inte min kompis”-knappar såldes under 80-talet.

Schnayderman’s vill nu ge nytt liv till den livaktiga frasen genom att släppa en kollektion som innehåller bland annat skjortor, overshirts och tygpåsar – och fler plagg kommer fortsätta släppas under nästa år.

Skjortor från Schnaydermans med "rör inte min kompis" fastbroderat.

Samtliga plagg är gjorda av material från tidigare kollektioner, och en specialgjord brosch i begränsad upplaga kommer att säljas från varumärkets butik i Stockholm där 100 kr av varje sålt plagg ska doneras till organisationen My Dream Now.

– Det finns ingen bättre timing än nu för att ge plats åt personer som har unika historier att berätta, som förtjänar att hyllas men ofta möts med ignorans och fördomar. Efter att själv ha växt upp under 80-talet känner jag en stark koppling till denna symbol och hoppas att den kan ha samma inverkan idag som den hade då, säger Hampus Bernhoff som är creative director på Schnayderman’s.

Kollektionen finns tillgänglig på Schnayderman’s butik och på företagets hemsida

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-12-14 16:26