Att samarbeten är legio i sneakervärlden har de flesta redan koll på, men under början av juni har både sneakersgiganterna Converse och Vans flyttat fram positionerna rejält.
Hos Converse släppte man i veckan nyheterna om två prestigefyllda samarbeten: glittriga sneakers med hyllade London-märket J.W Anderson, och frankofili med exklusiva Paris-varuhuset Colette.
J.W Anderson, med designern Jonathan Anderson vid rodret, har varit ett av de absolut hetaste märkena i modevärlden de senaste åren och vunnit flera priser för sin innovativa design. I samband med Pitti Oumo-mässan i Florens tillkännagav märket att man inlett ett långsiktigt unisex-samarbete med Converse, där den första kollektionen skor ser ut att vara en glittrig historia.
Man släppte även i dagarna nyheten om ett samarbete med det exklusiva varuhuset Colette i Paris för att fira varuhusets 20-årsdag. Även det franska kulturkollektivet Club 75 har varit med på ett hörn av den tre skor stora kollektion som hyllar den franska trikoloren genom att släppa en sneaker i vardera färg. Skorna släpps den 23 juni på märkenas respektive hemsidor.
Vans då? Efter att i våras ha samarbetat med svenska Our Legacy väljer nu skejtmärket att samarbeta med några andra som hyllats av sneakervärldens hippaste vrår: Brain Dead, ett kreativt kollektiv som inkluderar konstnärer, musiker och designers världen över.
Samarbetet tillsammans med Vans tar inspiration från gamla serietidningar och flyers som märkets designer hittat i sin studio. Kollektionen går i pastellfärger med telefonklotter-liknande prints på skor, skjortor, t-shirts, kepsar och en tygpåse. Kollektionen släpps på bland annat Sneakersnstuff och C-store den 24 juni.